Tempelriddare del 1 Av: Magnus Hedman Från början var deras främsta uppgift att hålla vägen
från Medelhavet till Jerusalem fri från banditer, men snart tog munkarna
allt som rörde Oltremare. De inkvarterades i al-Aqsa moskén som snabbt
döptes om till Salomos tempel. Brödraskapet kallade sig Kristi fattiga
riddare. Snart fick de emellertid heta tempelriddarna eller
tempelherrarna. De blev korstågsrörelsens elitstyrkor. Tempelriddarna
följde fasta religiösa regler, och hade en strikt militär hederskodex.
Vid sidan om den militära funktion byggde de upp ett handels- och
bankimperium, vilka hade förgreningar både i Mellanöstern och hela
Västeuropa, särskilt i Frankrike, och tempelherreorden blev sin tids
rikaste och mäktigaste organisation. Urban höll en uppfordrande och efter vad det berättas,
en mycket skicklig utförd korstågspredikan, i franska Clemont 1095. Det
skulle visa sig förändra historien. Nu uppstod en rörelse som skulle
bestå i flera hundra år, tempelriddarorden. Vidare berättas det att
korstågen utkämpades över stora geografiska områden och bevisligen
berörde många människor. Korstågens ideologi knöt samman våld och
frälsning. Det berättas att de som deltog i ett korståg sökte botgörelse
för världsliga synder och denna koppling mellan frälsning och heligt
krig var någonting nytt för medeltidens människor.
I motsats till vad många tempelriddare nog hoppats på
i den här stunden, var att få behålla livet. Så tänkte minsann inte
Saladin spara riddarna i de militära ordnarna, förutom tempelriddarnas
stormästare. En skara sufier sa sig inte önska något hellre än att
avrätta dessa och företog avrättningarna med behag. Värt att nämna i
sammanhanget är att i Jan Guillous skildring sparar Saladin Arns liv,
men i verkligheten gavs tempelriddarna ingen nåd, utan fördes
ihopkedjade till Damaskus. Soldaterna som hade lägre gradbeteckning
såldes på slavmarknaden. Historien berättar att det var så många som
skulle säljas den här dagen, att priset föll tre dinarer. För 80 dinarer
kunde man köpa en hel familj (köpa en man, hans fru och deras tre barn).
En muslim ansåg att man kunde byta en fånge mot några sandaler. Det
berättas att efter slaget vid Hattins horn låg vägen öppen till
Jerusalem och Saladin intog staden den 20 september 1187.
|
© Snabel-Posten - Arbete&Bostad - Uppsala kommun - Mona Lagvik - 018-727 16 55