Startsida Snabelposten Blogg Arbetsplatsen Produkter Länkar  
 

 

MAT & DRYCK

 

Intervju med Jimmy Johansson OLW

 

Text: Erica Westerlund

Foto: OLW


Namn: Jimmy Johansson

Född: 1979

Yrke: Innovationschef, snacks

 

Vad gör du i ditt jobb som innovationschef?
Det är ett väldigt brett jobb jag har. Jag är allt ifrån att titta på vilka trender som finns på marknaden till att faktiskt göra nya produkter för den svenska och nordiska snacksmarknaden.

Jobbar du bara för OLW eller jobbar du även för andra företag?

Vi är en del utav Orkla som jobbar på den nordiska marknaden men det är primärt den svenska marknaden och OLW-varumärket.

Varför ville du börja jobba med chips?

Jag älskar chips. Chips och snacks är ju otroligt härliga produkter, goda produkter och ofta konsumerade i samband med vänner och händelser som är trevliga som fest och stämningar så därför gör vi våra chips.

Är det svårt att komma på nya smaker?

Både ja och nej naturligtvis. Det svåra med nya smaker är att försöka hitta smakkombinationer som är framförallt goda som även är någorlunda kända för konsumenter som dom vågar att prova.

Hur går processen till när man gör chips?

När man gör chips så börjar man naturligtvis med en potatis. Potatisen måste man tvätta bort jorden ifrån. Så skalar man den. Man tvättar den igen. Man skivar den. Sen gör man någonting som kallas för blanchering, det är en förkokning kan man säga där sockret dras ut ur potatisen så att inte det blir bruna skivor. Sen friterar man, kryddar och packar.

 

 

Brukar ni få ta hem och provsmaka nya smaker?

Ja det gör vi, både vi och även alla som arbetar i fabriken. Jag tycker att det är ett bra sätt för våra medarbetare att få en bra känsla för produkten och tycka att det är kul att arbeta med den.

Hur ni misslyckats någon gång när ni har gjort en ny smak?

Ja vi misslyckas titt som tätt naturligtvis. Ett utav de största fiaskona vi hade var en indisk Garam masala-smak för ett 15-tal år sen, den blev inte alls långlivad på marknaden så det händer naturligtvis. Och under produktutvecklingsarbetet är det genom våra misslyckanden som vi lyckas, brukar vi säga så att vi måste våga prova.

Hur ofta kommer nya chipssmaker ut?

På den svenska marknaden så styrs det mycket utav handeln så det är tre gånger per år som vi har möjlighet att släppa nya produkter på marknaden.

Vilken är din favoritsmak?

Min favoritsmak är dom klassiska grillchipsen. Dom tycker jag hänger i fortfarande men även en ganska ny produkt som heter Waffle Cut med en chipotleostsmak tycker jag är fantastisk god.

Har du någon favoritdipp till chips?

Dilldippen för den passar till väldigt många och är en gammal svensk klassisk smak.

 

Tillbaks till Erica



© Snabel-Posten - Arbete&Bostad - Uppsala kommun - Catharina Jakobsson - 018-727 16 55