Startsida Snabelposten Blogg Arbetsplatsen Produkter Länkar  
 

 

 

Text: Karl Johan Säll

 

Trabant 601

Trabant 601 är en bilmodell som tillverkades av det östtyska bilmärket Trabant åren 1957-1991. Ägare till det östtyska bilmärket var VEB Sachenring Automobilverke som hade sitt huvudkontor i staden Zwickau.

Zwickau ligger i den tyska delstaten Sachsen.

Trabant 601 är en väldigt liten bil. Karossen är inte av plåt utan av duroplast. Detta berodde på att det rådde brist på råvaror i DDR. När Trabant 601 började tillverkas var duroplast ett modernt material. På grund av att karossen är av duroplast så är Trabant 601 inte krocksäker.

Trabant 601 var tänkt att vara Östtysklands svar på den västtyska Volkswagen Bubbla. I en gammal reklamfilm framställs Trabant 601 som riktigt rymlig genom att vi får se hur 5 vuxna sätter sig i den utan problem. Dessutom är bilen helt fullpackad med väskor.

 

Jag har jämfört den här reklamfilmen med en dokumentärfilm som handlar om Trabant 601. I reklamfilmen för Trabant är allting väldigt rent och snyggt. Alla maskiner som finns i fabriken där Trabant 601 tillverkas fungerar helt klanderfritt.

Det som framförallt gör att Trabant 601 framstår som en väldigt bra bil i den här reklamfilmen är att den inte jämförs med några andra bilmodeller. Vi får veta att den här bilen både är väldigt säker och väldigt snabb.

All information om Trabant 601 berättas av pedagogiska och sympatiska berättarröster. I reklamfilmen får vi se bilder från stor internationell mässa för bilar där Trabant 601 är med. Reklamfilmen avslutas med att säga att Trabant helt enkelt är en väldigt bra bil som just du borde köpa.

I dokumentären om Trabant jämförs Trabant med Volkswagen och Audi. Precis som i reklamfilmen får vi i den här dokumentären följa hela tillverkningsprocessen för en Trabant.

I början av dokumentären om Trabant får vi också veta lita om biltillverkaren VEB Sachsenring Automobilverkes historia.

Motorn

Trabant 601 har en tvåtaktsmotor. En tvåtaktmotor fungerar på så sätt att kolven först komprimerar bränsleblandningen och därefter antänder den. Namnet två-taktsmotor kommer sig av att den gör två-takter innan den börjar om från början igen.

Idag finns det nästan inga bilar med tvåtaktmotor. De flesta moderna bilar har istället fyrtaktsmotorer. En fyrtaktsmotor gör istället fyra takter innan kolven börjar om från början igen.

Den största skillnaden mellan en tvåtaktsmotor och en fyrtaktsmotor är att en fyrtaktsmotor har en jämnare och tystare gång. I en tvåtaktmotor blandas dessutom oljan direkt i bensinen medan fyrtaktsmotorer har en separat oljetank. De fordon där tvåtaktsmotorer idag är vanliga är mopeder.

Till att börja med ansågs Trabanten vara en bra första bil att köpa. Men Trabanten blev snabbt omodern eftersom den aldrig fick någon efterföljare. Under hela tillverkningstiden genomfördes enbart mindre förändringar av Trabant 601. Därför kom Trabanten att bli en symbol för förfallet av det östtyska samhället.

Från med slutet av 60-talet byggdes flera prototyper till efterföljare till Trabant 601. Men ingen av de här prototyperna serie tillverkades. Istället kom Trabant 601 att tillverkas under hela den resterande DDR-tiden.

Totalt så tillverkades det 3051385 Trabanter. Väntetiden på att få köpa en bil kunde vara upp till 15 år i DDR. Trabant exporterade också till Polen, Tjeckoslovakien och Ungern.

Det fanns också en automatväxlad modell av Trabant 601. Den hette Trabant Hycomat. Kravet för att få köra en automatväxlad bil i DDR var att antingen sakna ett ben eller ha nedsatt rörlighet i det ena benet.

Trabant 1.1

I slutet av DDR tiden lanserades en ny uppdaterad Trabant. Den här modellen hette Trabant 1.1. Trabant 1.1 hade en uppdaterad motor som tidigare hade använts i Volkswagen Polo. Namnet kommer från att motorn var en 1.1 liters motor. 

Efter Berlinmurens fall ersattes Trabanten snabbt av modernare bilar från väst. Idag har Trabant 601 blivit en kult bil. I Berlin så går det att hyra en Trabant och åka på Trabant safari.

Wartburg

Trabant 601 hade också en större kusin modell som hette Wartburg. Wartburg tillverkades i fem generationer mellan 1956 och 1991. De Wartburg modeller som tillverkades är Wartburg 311, Wartburg 312, Wartburg 313, Wartburg 353 och Wartburg 1.3.

Wartburg 311

Wartburg 312

Wartburg 313

Wartburg 353

Wartburg 1.3

 Läs mer om Trabant 601

Läs mer om Trabant

Läs mer om Trabant 1.1


Tillbaks till Karl Johan


© Snabel-Posten - Arbete&Bostad - Uppsala kommun - Catharina Jakobsson - 018-727 16 55