Startsida Snabelposten Blogg Arbetsplatsen Produkter Länkar  
 

KULTUR&NÖJE

Bluesens historia –
från Chicago till New Orleans

Text: Magnus Hedman

Bilder från Wikimedia commons


BB King

 

Historien berättar:

Den här musiken har intresserat mig under en lång tid nu och då slog det mig att eftersom jag är så fascinerad över den här musikgenren och över musikernas skicklighet, så varför inte skriva om den? Jag vill påstå att de använder sina röster som ett instrument. Apropå det så är deras främsta instrument gitarr, bas och munspel. Men hur kommer det sig egentligen att en grabb som jag har fått det intresset? Tja, låt säga att musikerna B. B King, John Lee Hooker och, Howlin’ Woolf har bidragit till min förtjusning.  

Hedmans förklaring:

Bluesen är en blandning av vokal och instrumental musik vars ursprung är rena arbetarsånger vilka ofta handlade om livet och dess vedermödor och som sjöngs av USA’s afroamerikaner. Det är mycket möjligt att ni redan kände till att mycket av den amerikanska populärmusiken
har influerats av just bluesmusiken, men visste ni dessutom att musiken även influerades av musikgenerna: jazz, storbandsmusik, rhythm’n’ blues country och rock’n’roll? Sammanfattningsvis kan man säga att alla stilar som har en förbannat skön rytm kommer att gå ganska långt.

Övrigt om texterna och om vad de kunde handla om

Texterna är ofta relaterade till problem som uppkom inom det afroamerikanska samhället . bluesmusik är avkopplande, berikande och får en helt att gå in i musiken, och man kan likna det med att man går in i en ”musikalisk bubbla” och att man helt hänger sig åt bluesens rytmer, musikernas spelsätt. Jag diggar verkligen musikernas sätt att handskas med sina röster, och givetvis med sina egna instrument.
 

Men det är inte huvudanledningen till varför jag älskar blues

”Till skillnad mot andra hetsigare musikstilar som man hela tiden måste vara i rörelse till kan man slappna av och njuta fullt ut till musikens sväng, men även här rör du dig i takt till rytmerna, och  när du lyssnar på blues kan du sluta ögonen och låta sig själv förflyttas till ”rytmernas och tonernas” fantastiska värld”. Vanligen brukade texterna handla om problem eller olyckor som framförs med en berättande stil och namnet kommer ifrån uttrycket ”In the Blue Moods, feeling och Blue notes ” vilket betyder antingen sorgsen eller ledsen.

Teknikens referenser till blusen

När en utbildad musiker lär sig att spela på en prydnads not på ett distinkt sätt och artisten eller kanske hellre en munspelare använder sig av ett glissando. Om det istället handlar om
en gitarrist eller rent av en pianist, så kan de spela tonerna samtidigt och släppa på prydnads noten. Det kan vara bra för alla som gillar blusens lir, att den ibland även spelas i en molltonart, där den så kallade bluesskalan även används. Men saken är den att bluesskalan skiljer sig markant ifrån, den traditionella Pentatoniska mollskalan.

Övrig information:

Sångerskan Janis Joplin har gjort en känd tolkning av blues-låten ”Ball and Chain ” som jammades tillsammans med Big Brother and the Holding Company. Den låten ger läsaren ett bra exempel på denna teknik.

Var uppstod bluesmusiken?

Den uppkom i trakterna kring Mississippideltat vid slutet av 1800-talet. Musiken som var gällande hette deltablues vilket kom att leda till att musiken allt mer populariserades. I nästa avsnitt kommer jag att behandla pionjärer inom bluesen som var och som fortfarande är stora giganter inom bluesen. Läsaren känner säkert igen många av namnen på musikerna jag nämner vid namn, men det kan även vara så att för andra kanske namnen är helt främmande. Meningen med denna text, är att sprida information.

Pionjärer inom blusen

Inom genren finns det många stora namn vars musiker har legendstatus och några av den var Sonny Boy Williamson som levde mellan 1899-1965. Densamme var en självlärd munspelare. En annan skön lirare var Sonny Terry som levde mellan 1911-1985, som var en blind tillika, virtuos munspelare, som lirade blues, och vars spelstil utgörs av ljudhämningar. Läsaren bör lyssna på hans låt ”Whoopin’ the Blues”. Där han får munspelet att låta ”Mammaaa”. Vi har även en annan skön lirare till var bluesmusikern Jimmy Reed som föddes i Dunleth, Mississippi.  1925.

Under 1950-1960- talet var musikern Sonny Terry ett stort namn inom bluesen med sitt gitarrspel och sin ”kända harmonika” Densamme skulle bland annat inspirera gruppen The Rolling Stones. Vilket man tydligt kan förstå om man lyssnar på låtar som ”Shame, Shame, Shame samt ”Baby What you Want me to Do”. det torde även vara allmänt känt att B. B King tillhör en av världens mest kända blusmusiker, ja bluesgiganter.    

Unge B. B King började tidigt sjunga gospel, vilket har präglat honom samt hans intensiva sångsätt. Faktiskt ligger det till så att musikerna Muddy Waters och B.B King rankas som de mest stilbildande musikerna inom hela bluesgenrerna.  Vad gäller B.B King har han influerat musiker, som exempelvis Jimi Hendrix, Eric Clapton, Jimmy Page, Buddy Guy, Peter Green med flera. B. B King Valdes 1980 in i Blues hall of fame. Nu skall vi prata om en annan bluesgigant som hette John Lee. Hooker. Hooker föds den 22: a augusti 1921 och dör den 21: a juni 2001. Hans ”talking blues” (prat blues)” blir hans varumärke.

Blind Lemon Jefferson eller som han egentligen hette Clarence Lemon Jefferson
föddes troligen 1893 och dog 1929 i Couchman, Texas, och det kan tyckas konstigt ja rent mystiskt varför det finns så knapphändiga bevarade uppgifter angående hans födsel, anledningen är denna: helt enkelt därför att det inte ansågs så viktigt att dokumentera.

Då svarta artister föddes i slutet av 1800-talet. Det är i alla händelser att lille Jefferson blir döpt till Lemon. för den tiden var det inte ett ovanligt namn, utan ett detta ett vanligt förnamn till både pojkar och flickor vid tiden för hans födelse.

Unge Jeffersons liv bestod under denna tid att spela och sjunga på klubbar i olika städer, men 1877 flyttar han till Dallas, där han bland annat framträdde med musikern Huddie Ledbetter som är mer känd som Leadbelly. Av alla sånger som herr Jefferson har producerat måste nämnas ”I Want to Be like Jesus In my Heart” samt All I want is that pure Religion”…

Många av Jeffersons sånger blev inspelade på skivbolaget Peramount i Chicago, och dit flyttade han antingen i december 1925 eller i januari 1926. Dessa båda inspelningar är de första låtarna som gavs ut under hans pseudonym Deacon L. J. Bates Blues är, käre läsare namnet på den musikaliska genre som har sitt ursprung i afroamerikanska samhället i södra delarna av USA.

Under andra världskriget slutskede markerade bluesens sin övergång, från akustiskt ljud till elektriskt ljud. Det kan noteras att: det gamla akustiska ljudet som jamades på en enkel akustisk gitarr, ibland kan upplevas som en aning lenare än det hårdare elektriska ljudet.
Slut notering. Givetvis märkte man en gradvis förändring av det hela och fick dessutom en bredare publik.

”På 1960-1970-talet hade bluesen utvecklat en mer hybrid form av blues”.

Vad hänvisas till denna musikstil?

Känns uttrycket afroamerikansk bluesmusik igen? Det kan vara intressant ur ett större perspektiv, att känna till att även om bluesformen som vi känner den idag troligtvis även har en äldre betydelse, än så det tänkbart att   bluesen var i ropet så tidigt som 1912.
Det var nämligen då som musikern Hart Want’s ”Dallas Blues”, blev den första upphovsrättskyddade blues - låten.

Vilka var förklaringarna för bluesens tidiga period?

Här kan en förklaring vara av stor vikt, därför att det finnas en möjlighet att  du som läser detta känner till att blues är en Cyklisk musikform vilken har som ett upprepat progression av ackordpåföljder. Under 20-talets första år definieras inte blues i termer av en viss ackordpåföljd. Om vi då skall ge ett exempel på den tidiga musiker, så kan vi nämna bluessångerskan Bessie Smith. Visste ni att: man använde tolv bar blusen som var spridd inom musikindustrin fram till 1930-talet?

Således pratar vi om ett stort spann här. på 10 år, men det fanns också andra ackordpåföljder, som exempelvis 8-bar formen som för övrigt fortfarande anses som den vanliga. Det är läge att åter igen komma med ytterligare ett exempel på låtar som helt enkelt är underbara.  Det skall tilläggas att det även finns idiosynkratiska barer som påträffas lite då och då och då oftast med 9 baren. Det kan vara av ett visst intresse att användningen av det harmoniska sjunde intervallet, kännetecknas för blusen och vanligen även kallas för ”blues sju”.

”Take it cool, take it blue, relax and slow down”

“The music of the blues is to find on the good ways”

“The instrument of this genre is perfect and cool”

“The sound of blues do me all good, that’s will be great”

“Blues music is to fins a small pleases  of freedom

Hur har bluesens historia sett ut genom tiderna och när uppkom den?

Det är väldigt svårt att med exakthet säga ”när” och ”var” blusen föddes och peka självsäkert att där skulle bluesen komma att bli stor, det är i själva verket osäkert om ens någon blues kännare kan ge ett svar på den frågan, men man vet i varje fall så mycket som att efter första världskriget slut skulle bluesmusiken vara en fullt etablerad musikstil. Sedan är det högst tvivelaktigt, om musiken fans vid sekelskiftet. Detta för oss in på nästa fråga,
var uppstod musiken? Det var där den svarta befolkningen i USA var som störst, men även där fattigdomen var som störst. Jag har en känsla av att läsaren inte känner till att segregationen som störst i USA på 1960-1970-talet. Då arbetslösheten var stor Vilket var kring Mississippideltat, närmare bestämt eller strax intill bommullsfälten .

”De vita behandlade de svarta på ett kränkande och på ett diskriminerade sätt”. 

Teorier angående bluesens historia

Den första teorin går ut på att bluesen uppkom kring 1800-talet och sjöngs av slavar som arbetade på Bomullsplantager och på arbetsfälten, att de sjöng av det skället att de helt enkelt hade behov av att göra arbetsbördan aningens enklare att bära. Den andra teorin går ut på att blusen uppstod vid sekelskiftet. Människorna var ”fria”, men de var fångade i fattigdom och elände. ·

Den tidiga Bluesen och kul liknelser

Den tidiga blusmusiken var inte uppbyggd bara på tolv takter men det är just den musikformen som vi förknippar blues med idag, men saken är att den istället baserades på gamla visor, men även på ballader. Nu vill jag ge läsaren en iknelse som jag finner ”smårolig”. Låt oss likna bluesen med ett barn, som först i dess tidigaste stadium ”fosterstadiet” får liv och man vet i nuläget inte om det blir en pojke eller en flicka, eller överhuvudtaget kommer att utvecklas till ett friskt barn. Det är just under detta stadium, under denna liknelse som den tidiga bluesen uppstod. Sedan föddes så äntligen barnet och man ser att det blir en pojke och döper honom till Blues.

Precis på samma sätt som ett litet barn gör så kravlande sig bluesen  omkring på golvet och undersöker det med en stor förundran i blicken och så en dag så tar han sina
första steg. Blusen utvecklar sig, byter form till det vi idag kallar traditionell blues, men den gamla musikformen skall finnas kvar till en bit inpå det tidiga 1920-talet, musiken skulle få ett snabbt uppsving genom i den amerikanska södern.

Varför kom bluesen i Amerika?

Helt enkelt därför landet var stort och även om folk i allmänhet flyttar på sig med jämna mellanrum så borde det ta tid, men lite beror det även på att musikerna som reste omkring och spelade för sitt uppehälle, även spelade en speciell form av blues. I samband med detta gör uppfinnarna en ny framgång genom grammofonen födelse, därmed blir USA det första land som började sälja skivor, på postorder. Det visar sig gå med vinst och man lanserar ”Negermusik for negers”. Det var deras affärsplan.

Tidens stora musiker var tvungna att anpassa musiken till den tekniska begränsningen, och till skillnad från vad man hade behövt göra tidigare får man nu plats med tre minuters musik på skivan, vilket beroende på att skivans utrymme då var mer begränsat, med andra ord är man tvungen att strukturera musiken mer.

Vill ni veta mer om musikstilens bakgrund?

Under depressionen i USA som halvt på skämt halt på allvar kallas ”möjligheternas land”, men många svarta musiker drömmer om ett liv långt bort där det fanns arbete, pengar samt
en möjlighet, att försörja sina familjer, och kunde göra det när de reste till Chicago, i verkligheten var det en annan sak, då var det mannen som ofta övergav kvinna och barn. Sen är det ju en helt annan sak om han fann för gott att ”supa skallen av sig” eller omhan verkligen kom fram.  Folkets flytt från Chicago tog sin tid och var något av ett planlöst vandrande. Man slog sig helt sonika ned i en stad när ens ”surt förvärvade” slantar var slut. Vilket ofta ledde till att man tog olika ströjobb som man kunde hanka sig fram på.

Med anledning av detta fick bluesen en stämpel och som det hette ”var förknippat med osunt leverne” och många sångare inom bluesen träffade sin hustru och började gå till kyrkan och la ”gitarren på hyllan”, slutligen hittade även bluesen till Chicago och så småningom även intill de andra städerna. Nu skulle det visa sig att bluesen utvecklas ytterligare. Som vi mins var bluesen till en början en lantlig spelmansstil, som med tiden utvecklades till att bli en storstads musik.

Bluesmusikerna får nu anställning på olika krogar, för att underhålla folket där. Nu växer kravet på bluesmusikerna och följden blir att de slår sig ihop och bildar olika bluesband och lirar.

Bluesens sammanfattande stycke

Vi vet att utvecklingen av bluesmusiken fortskred och att blues var en musik för USA’s svarta befolkning och att den vita befolkningen inte la märke till bluesen förrän på 1960-talet,
då de svartas rättigheter i samhället debatterades kraftigt och vi vet även att bluesen blivit respektabel.  Mycket tack vare musikern B. B King, som tog fram och” lekte med musikstilen” och gjorde en ”come back”. Vi vet även att nu uppkom en ny generation av vita artister Som hade funnit en intressant musikform, och de lekte med de djupaste av känslor.

Trodde ni att bluesmusiken hade upphört att utvecklas? Nej och åter nej där misstog du dig allt, därför att den utvecklas än i våra dagar, men traditionen finns förstås kvar.
Jag får en känsla av att det kan vara bra för er läsare att veta om att sångtexter som skrevs av musikerna på 30-talet, återupptas idag av samtida bluesmusiker, som då tolkar gamla låtar på ett nytt och fräscht sätt.

Sidobluesen

Sidobluesen kan vara rå och wild som i musikerna Johnny Winters ” Bad Girls Blues eller om man vill ha tung gung kan man lyssna på Son House ”kompade fingerplock”, men den kan även vara mild som i Blind Willie Johnsons ”Dark Was the Night” – Cold Was The Ground”. Från 1927. De olika stilarna liknar varandra och till antalet är de lika många, som det finns musiker som spelar och sjunger blues. Var och en av dessa musiker har sin egen karaktäristiska spelsti,l Ni får tänka på, att gitarren ofta är stämd i ett visst ackord men även vad gäller normalstämda gitarrer som används, där musikens kombineras ett normalt ackordspel.

Samma teknik är helt skräddarsydd för bluesen. Varför? Därför att med hjälp av denna teknik kan musikerna få sin gitarr, att sjunga med en mjuk mild och till och med len stämma.
Det är ofta som bluesmusikern låter sin gitarr ta över sången. Här i Sverige är den nyss nämnda tekniken inte fullt lika etablerad som borta i USA. Rent generellt finns det för
få musiker, som spelar blues, men visst det finns bluesband även här i Sverige.

Vi skall nämna två svenska etablerade bluesartister som är Peps Persson och Rolf Wikström.

Blusens svenska historia

Det kan vara av ett visst intresse att i år är det precis hundra år sedan den amerikanske kompositören W. S: Handy råkade få höra e svart man på järnvägsstationen i Tutwiler, Mississippi framföra en sällsam musik genom att gnida en metallbit över strängarna på sin gitarr. Historien berättar att Handy tar till sig ljudet. och att det inte dröjer länge förrän resultatet kom. och med tiden ger även Handy ut några låtar, som lanserar ordet blues.

Två herrar som på 1950-talet gjort svenska tolkningar av afroamerikansk blues låtar musikerna bakom detta var Povel Rammel och Owe Thörnqvist. Men låt oss fokusera på mer klassisk svart blues. Det var flera av dessa som emigrerade från Mississippideltat – till Chicago, sålunda skulle det inte dröja länge innan bluesen på allvar fick fotfäste här i Sverige. Man kan känna att någonstans i skuggorna av den här musikstilen, hörs riff och ekon från Chicagos svarta klubbar.

Det fanns bluesmusiker som sökte sig vidare åt det hållet på slingriga vägar och det de fann var vad blues egentligen kunde vara för någonting och hängav sig helt åt ”bluesens våld”, somliga skulle bli fast i musikens tjänst för all framtid. Åren rullar vidare och det blir 1960-tal, nu får några svenska musiker intresse för musikstilen blues, som lirades på gitarr. Frågan är om det inte var till följd av, ”popbandsexplosionen”, som fick replokaler att genljuda av glada efterföljare till rockarna i The Rolling Stones och The Beatles.

Jag kan ge ytterligare ett exempel på svenska bluesmusiker: Rolf Wikström, Peps Person, Eric Bibb, Slim Nortini, och Sven Zetterberg, dessa musiker speglar på ett bra sätt arvet efter amerikanska bluesmusiker som på 1930-1950-talets sjung genren, skrev texterna och upplevde livets baksidor. Vad betraktaren även skall kolla in är den svenska bluesscenen
de senaste 30 åren. Som författare av denna skrift tycker jag läaren bör fundera över dessa frågor vad betyder egentligen de talrika bluestolkningarna?, Vad kännetecknar den svenska bluespubliken? Hur har konserter och spelningar förändras över tiden?   

Bluesens sammanfattade ord:

Igenom med att jag tidigare har berört hur bluestexterna skrevs och vari innehållet i dessa hämtades ifrån och således ser jag ingen större anledning att beröra ämnet ytterligare, men vid närmare eftertanke kan de vara av ett viss intresse rent generellt att känna till att bluesmusikerns texter, kort sagt handlade om hur de kände sig just i den stunden, vad de de berördes av samt hur de ville ge lyssnarna en inblick i sitt liv. Det skall man komma ihåg att all blues inte var sorgsen, eller direkt ledsen, nedstämd utan kunde vara glad och uppiggande. 

Känt och okänt i bluesens sköna värld

Under 1900-talets första årtionden var inte bluesen så särdeles definierad och ett känt skivbolag i Chicago där bland annat artister som Howlin’ Wolf och Muddy Water har spelat in sina skivor är Chess Records. ackordpåföljderna anpassades till antalet takter exempelvis idag är vi bekant med tolv takters blues, som vi kommer ihåg blev den dominerande på
1930-talet, men det finns förutom tolv takters blues finns det även blues låtar, i endast åtta takter.


Mississippi John Hurt

Inom bluesen finns och har så alltid funnits legendariska musiker som ”gått hädan”,. Men vars röster aldrig tystnat och det är sångerskan Bessie Smith, Muddy Waters, John Lee Hooker, Mississippi John Hurt, howlin’ Wolf, Louisiana Red, John White, Joe Bonamassa, Freddie king, Albert, Collins samt Stevie Ray Vaughan. Som vi vet innehåller bluesen blå noter och liknar i mångt och mycket den Afrikanska musiken med improvisation, samt upprepning.

Vad är bluesens kännetecken?

De kännetecknas av texter som handlar om att känna vanmakt och ofta total hjälplöshet.

För den som trodde att bluesen alltid har sjungits av musiker har gjort en dålig hemläxa, därför musikstilen uppkom av afroamerikanska slavar som arbetade ute på bomullsfälten, och hela musiken speglar mycket deras tankar och situationer. Bluesen är ingen protestmusik utan den återger sångarens egna känslor, samt ar historiska meningar som här och där är inskjutna i texten. Elgitarren gjorde sitt inträdde i bluesen så tidigt som på 1930-talet, vilket ledde till att man började lira med blåsinstrument igen. Jazzmusiker flyttade mer norrut och träffade andra musiker vilket ledde till att nya musikstilar såg dagens ljus.  Exempel på de ”nyväckta” musikgenrerna var Boogie Woogie och Swing.

Historien berättar

Bland annat berättar den att bluesen växte fram ur Afrikanska arbetarsånger och att spirituals har sjungits av syndstaternas slavar under 1800-talet. Historien berättar även att sången förmedlas muntligen vilket menas från mun till mun av afroamerikanska slav-ättlingar under 1800-talets sista år. Det var även dessa sånger som mötte allt från folksånger, country sånger från Appalacherna och därmed var musikstilen blues född. Tillsammans med jazzen på 1920-talet kom bluesen att få ett stadigt fotfäste, därför att musikens framsteg hade gjort det möjligt att spela in musik relativt enkelt och genom grammofonens födelse kom genrerna jazz och blues, att på allvar att”spricka ut i blom”.

Den tidiga bluesen kallades även  Prewar Blues. Dess karaktäriska ljud får den på 1920-talet genom slidelgitarren, om sjungs av musiker Charley Patton och Robert Johnson. Åren rullar vidare och på 1940-talet började bluesen delas upp mellan akustisk blues och elektrisk blues, teknikens framfart hade så även skapat elektriska instrument, ta elgitarren exempelvis, den  kom att föra bluesen vidare och göra den mer populär.  Bluesen som kallades för Prewar Blues kom främst från Chicago, där musiker som Muddy Waters och Howlin’ Wolf och John Lee Hooker jammade.

Dessa bluesens stjärnor skulle leda en hel generation  av vita rockmusiker och grupper in i nästa årtionde – 1950-talet 

Det är onekligen samma sak med bluesen som i likhet med all annan afroamerikansk musik som förslagsvis soul, rhythm’n’blues, jazz och rock överhuvudtaget inte hade kunnat överleva utan slavhandeln, vi pratar här om ett spann på 500 år här som 15 miljoner svarta ”rövades” bort från sina hemländer för att säljas som slavar i Amerika, hm möjligheternas land var det ja. Den musikform som de afrikanska slavarna anförde. Vi skall göra ett förtydligande, så att alla hänger med; den nya musikform som de afrikanska slavarna skapade i det nya landet, mötte den musik som vita invandrare hade fast med sig från Europa och när olika uttrycksformer blandades med varandra bildades jazzen och bluesen.

Vad var musikens huvudsyfte och dess funktion?

Från allra första början fungerade bluesen som en anspråkslös underhållning för de amerikanska lantarbetarna som kopplade av efter veckans slit med mat och dryck.

Samt under enklare etablissemang som samtiden kallade ”Juke joints” och arbetarna levde i en hårdför miljö, där ”smockan hängde i luften och där flera av de tidiga bluesmusikerna ”stämplade ut” för tidigt – de dog allt för unga, som förslagsvis
Robert Johnson som kanske är den  tidiga  blusmusikens riktigt stora giganter som även kom att betyda mest för de efterkommande musikerna. I 1930-talets efterdyningar vad gäller depression ledde det till att alltfler ”färgade” människor började lämna södern. Men befolkningen i Chicago vägrade att flytta därifrån.

Därmed mångdubblades dess befolkning bara på några år, och en ny marknad för bluesen var därmed född. Känner ni möjligen igen namnet Muddy Waters? Han var nämligen en ung traktorförare från södern som inom kort skulle bli känd för att ha det tyngsta bandet i Chicago.

Grammofon och en rullande skiva

Grammofonbolagen försökte att skapa en segregerad musik (fullt medveten om dess följder) genom att döpa den vita musiken till Hillbilly och den svarta till Rhythm’n’blues men det hindrade inte att både svarta och vita musiker att fortsätta att lyssna på varandra och låna den enes idéer och liknande.

Nu skall vi berätta en ganska välkänd historia i vissa kretsar, men vi tar det från början så att det inte skall bli några frågetecken, så här gick det till. För skivproducenten var det en självklarhet att svart och vit musik var grenar på samma träd och när det en dag kom in en ung lastbillschaufför och bokar tid i Sun studion för att i likhet med många andra ville höra hur han lät, och spela in en födelsedagspresent till Mamma Gladys, sångaren var en viss Elvis Presley som ni kanske har hört talas om. I samband med det hade bluesen fått en baby vid namn rock’n’roll. 

 
Sun Studios i Memphis

Vad är egentligen Rythm’n’blues för någonting?

Då rubricerades det som race music, och har sina rötter i gospel, Swing och blues och är alltså en upprinnelse av de svarta musiker som lirade musikgenren på 1940-talet. Musiken behöll sin dansvänliga stil tack vare dess härliga rytmik, men blev mer strukturerad igenom med att man lanserade gitarren inom bluesmusiken på 1930-talet.En skillnad mot bluesens klassiska och traditionella mönster, handlade i många fall om det nöjesinriktade livet i staden. Det skall sägas också att det var på 1950-talet som Rhythm’n’ blues på riktigt influerade, detta gällde även vita musiker som gav upphov till rock’n’roll. stilen var som mest livaktig på 1960-talet innan den ersattes av soul. Om vi pratar lite om rhythm’n’ blues stilbeteckning har  den även använts i andra sammanhang, som grupperna (the Rolling Stones, och The Animals).

Egna referenser till ämnet

Jag skriver om en musik som jag är fascinerad av och som jag tycker är helt enkelt  fantastisk och jag vill förmedla mina känslor jämte den här musikstilen och jag vet att det är fler än jag som skulle ha nytta av att veta mer om det som jag skriver om nu skriver jag ju i egenskap av författare till artikeln, men syftet är att betraktaren skall få en hint av bluesen  

Vad stod betäckningen Rhythm’n’ blues för nu igen? 

Genom åren har denna beteckning har för flera kommit att få en mer allmän uppfattning av bluesen, men det skall även sägas att den så kallade ”svarta musiken” alltidt har präglats av en ständig evolution. Om vi däremot tittar på vit populärmusik så har musikstilen genomgått två revolutioner, 50-talets rock’n’roll och det globala genombrott, samt att man på 1960-talet  är med på den Engelska vågens globala genombrott och dessa revolutioner ansågs av samtiden som ett initialt moralperspektiv.   

Sex, sprit och alkohol

Ja blueslyriken har ända sedan de första bluesinspelningarna har haft framförallt fyra inslag insmugna i texten och det var sex, sprit, våld och alkohol de har så varit förhärskande i de mer betydande blues låtarna vi skall komma med några förlag som rör sig i tiden och framförallt i bluesens historia, vi talar allt i från sångerskan Victoria Spiveys, musikern, Black Snake Moan  på 20-talet, till B.B Kings ”Rock me Baby” på 1960-talet till Theodis Ealeys ”Stand in it” på 2000-talet. så man skulle kunna säga att vi började på 20-talets och hur bluesmusiken lät då och avslutade resan i vår tids bluesmusik.

Bluesen präglade det svarta samhälle även om texterna ansågs som aningen omoraliska Big Bill Broonzy – ”Alberta”, en annan sak jag har tänkt på att de vita musiker som tog upp bluesen på 1960-talet och fräschade upp texter som skrivits av svarta föregångare för mer än 30 år tidigare, måste anses som strongt, eftersom de fortsatte i samma andra som sina föregångare.

Så här i artikelns slutskede kommer jag på mig själv att smått medvetande halvt drömmande fråga mig varför den här artikeln egentligen kom till och svaret som kommer till mig är ”det är ju en självklarhet att du skulle skrivs om bluesen och dess historia eftersom du är intresserad över den kulturen”. Summan av kardemumman blir att alla som läser denna text skall tänka efter vad som intresserar dem och vilka musiker inom bluesen de är fascinerade.


Blues Brothers

Ett annat legendariskt bluesband är The Blues Brothers som hade sin storhetstid i slutet av 1970-talet och 1980-talets första år och det bandet grundades av två komiker som hette Dan Aykroyd och John Belushi och det kan vara kul att veta att Belushi och Aykroyd  frontade bandet i rollerna som bandets sångare ”Juliet” Jake Blues och av en sångare och munspelare vid namn Elwoold  Blues bandets övriga musiker utgör av kända och respekterade musiker. Bandet spelade in ett flertal soul, rhythm’n’ blues, rock låtar det var i slutet av 1970-talet som Dan Aykroyd tillsammans med regissören John Ladis skrev ett filmmanus, om de bluesspelande bröderna. Vilket resulterade i filmen Blues Brothers, som hade premiär i 1980.    

Låt lista:


Lightnin' Hopkins

Lighthin’ Hopkins – “New santa Fe”, B.B King – “My Lucille” Bell Carney – “It’s Been So Easy For You” Willie Dixon – “The Back Door Man”,  Howlin’ Wolf –“tell Me What I’ve Have done”, Buddy Guy – “Remember Stevie”,  John Hammond .-”Help Me”, Blind Willie Williamson – “I’m gonna Run To The City of Refugh”,  Sonny Terry & Brownie Mcghee – “Down By The Riverside”, Big Boy Broonzy – “That Number Of Mine”, Lightnin’ Hopkins – “Meet me In the Botton”, Blind boy Lemon Jefferson – “That Growing Baby Blues”, Big Joe Turner – “I’m Tierd Woman”,

Sonny Terry and Brownie Mcghee – “C.C. And Blues”, Willie Dixon – “O C Brounce”,     Big Bill Broonzy – “The Dozen”, Buddy Guy –”Totally Of The Control”, Big Joe Tuner – “Low Down Dog” Jhonny Shines – “I Will Be Kind To You”, Willie McTell – “Lord, Send Me An Angel”,  B.B King – “You Upset me Baby”,  Albert Cummins – Lightnin’ Hopkins – “You Better Stop her”, Lightnin’ Hopkins – “Burn In The Bottoms”, Buddy Guy, Otis Rusk And Magic Sam – “Do The Camel Well”, Lightnin’ Hopkins – “Coffee House Blues”, Lightnin’ Hopkins – “See about My Brother John Henry”, John Lee Hooker – “Aplogize”, Blind Lemon McGhee – “ Dying Crapsshooter’s Blues”,  John Hammond – “Long Distance Call”, John Hammond – “Let’s Go home”,

Howlin’ Wolf- “Don’t Laugh At Me, Howlin’ Wolf – “Bluebird “, Elmore James –“Cummints Prisom Farm”, Mississippi John Hurt – ”The Kicken”,  Sonny Boy Williamson II– “Cat Hopp”, Buddy Guy, Junior Wells – “Big Boat”,    Big Bill Broonzy – “The Glory Of Love”, B.B King & Muddy Waters – “Sweet Sixteen” Howlin’ Wolf – “Dorothy Mae”, Blind Willie  Johnson – “God Moves on the Water”, Earl Hooker – “Conversation Blues”
Professor Longhair – “Gone So Long”, Blind Willie McTell – Cooling Board blues , Blind Boy Fuller & Sonny Terry- “Harmonica Blues”, Howlin’ Wolf  - “The Highway Man” Big  Joe Turner – “Baby Place Don’t Go, Back to New Orleans Cause I Love You So”, B.B King Plays Louse Jordan –“Cho Choo Ch’Booggie”, Carey Bell – “I’m Worried”.

Arthur Big Boy Crudup – “Boy Friends blues”, Jimmy McCracklin’ – “Hurt me”, Jimmy Reed – “I’m Gonna Get My Baby” Lowell  Fulson – “I Want To know”, Memphis Slim – “Memphis Slim usa”,    Albert King, John Mayall – “Brand New Razor” Buddy Guy, Junior Wells – “Hoodoo Man Blues”, James Brown – “Messing With The Blues”, Otis Clay – “Pouting In the Water On a Drowning Man, Sonny Terry – “So Trough With Me”, Buddy Guy – “Good News”,   Mississippi John Hurt – “Frankie and Albert”, Buddy Guy, Otis Rush and Magic Sam  - “Love Me this Way”, Big Boy Broonzy – “Knockin’ Myself out”,

Mississippi Fred McDowell – “Diving Duck Blues”, Baddy Guy – “Ain’t No Sunshine”, Sonny Terry & Brownie McGhee – “Up Sometimes Down (Live)”, Albert King – “Personal Manager”, Blind Willie McTell – “Low Down Blues”,  B.B King & Muddy Waters – “My Love strikes like Lightnin¨”, Buddy Guy – “I’ve Got Dreams To Remember”,  Wille Dixon – “Got You On My Mind”, B.B King – “Into The Night”, Big Joe Turner – “Money Fint”.

   

Tillbaks till Magnus H

 


© Snabel-Posten - Arbete&Bostad - Uppsala kommun - Catharina Borg Pettersson - 018-727 16 55