|
PSYKOLOGI
Inledning Denna text kommer att handla om ritualer, vi har alla ritualer som vi gör i vardagen, till exempel kanske vi läser tidningen på morgonen för att få en lugn start, eller går på en promenad. Enligt Peter Habbes bok menade Catherine Bell (en religionsvetare) att man måste se vilka sociala sammanhang människors handlingar görs i. Handlingar är ett annat ord för ”görande”, för dem som inte visste det. Vad är en ritual? Rapaport är en annan forskare inom detta ämne, enligt R är ritualer till för att personer ska kunna hitta en mening med tillvaron (jämför Sartres existentialism). Enligt två andra forskare är det viktigt i en ritual att det finns ett sammanhang mellan det personen vill uppnå och det som den gör. Dyregrov menar att ritualer är ”… aktiviteter som symboliskt uttrycker känslor och tankar hos en person, en familj, eller en grupp.” Djur har ritualer, till exempel för att kommunicera med andra djur (till exempel att en kanin putsar sig). Huxley menade att djur har ritualer som i sin tur är bra för en arts överlevnad då den lär sig vad olika beteenden betyder. Vissa menar att ritualer är religiösa och andra menar att det inte är så. Många ritualer handlar om födelse, konfirmation, äktenskap, och död. Edmund Leach (en antropolog) anser att en ritual blir ett sätt att kommunicera med folk (samtala) och att det blir viktigare än det rent praktiska med den . Siegfrid Nadel (en antropolog) tyckte att en rit inte har en ”praktisk funktion” och att den måste läras av dem som är med, till exempel att indianer röker pipa men inte för att de är röksugna, utan för att betydelsen av den handlar om annat (som att visa respekt). Karl Marx valde att koncentrera sig på ritualer och hur de hänger ihop med samhällets institutioner.
|
Vad har ritualer för funktion (både individuellt och kollektivt)? En ritual har alltid en funktion, man gör en ritual för ett visst syfte, men man kanske inte alltid vet vad det får för konsekvenser. Då man gör något kan det både vara som en rit och ett symboliskt görande (som till exempel att ge den man tycker om rosor för att visa att man älskar den). När man ger en ritual betydelsen av ett analytiskt begrepp, man använder orden ritual för att analysera betyder det att ritualen skiljer man ritualen från andra formella handlingar, det ges en förändrande kvalitet som ändrar en social status hos en person, samhälle, eller sak. Hos en författare är ritualer till för att skapa mening i ett liv som ofta innehåller slumpmässiga händelser. Enligt historieantropologi skapar ritualer handlanden i samhället under historien och skapar vardagen, det behöver inte vara religiöst. Man kan använda ritualer i religiösa sammanhang för att betona när ett barn blir en ungdom, det är med andra ord en social sak. En rit kan vara hur man tar hand om en död person, om man ska begrava den eller inte och om det skapar ett mönster i samhället hur man tar hand om döda personer. Ritualer har olika betydelser enligt olika skolor och forskare, Freud ansåg att det var en slags tvångshandling, medan en antropolog tyckte att det var för att ritualer var för att ta bort ångest i en situation där personen inte har mycket kontroll. Myter, något som har sagt, och en rit, något som görs, kan vara sammankopplade, men är inte alltid det. I vardagen kan en rit vara till för att uppnå olika saker. Man kan ha olika platser att göra riten på. Ritualer/riter kan vara privata eller med andra, familjer som har gemensamma ritualer kanske känner att de hör tillsammans socialt och kulturellt (även om de inte aktivt tänker på det. Slutliga tankar Alla har riter som man gör i vardagen, som visats har även djur det. Riter kan nog vara neurotiska saker som man gör (jämför Freuds tankar) men behöver inte vara det. Det borde inte vara neurotiskt i sig att försöka göra sig en lugnare tillvaro (som ritualer kan sägas vara till för). Kanske kan de riter man gör sägas något om samhället och tiden som vi lever i? Kan du komma på en rit som du har för dig? Vad har riten för mening i din vardag? |
Böcker Dyregrov, Atle: Att ta avsked – ritualer som hjälper barnet genom sorgen (Zalalövö, Ungern, 2009) Habbe, Peter: Att se och tänka med ritual – Kontrakterade ritualer i de isländska släktsagorna (Riga, 2005) Hornborg, Anne-Christine: Ritualer, teorier och tillämpning (Lund, 2005) Petterson, Olof: Tro och rit (Stockholm, 1980) Bilden kommer från
http://commons.wikimedia.org/wiki/ Den laddades ner 2010-10-19 och används för att visa att man kan ha ritualer i vardagen, att de inte behöver vara religiösa, och att de inte behöver vara bunden till bara en plats. |
Tillbaks till Magnus S
|