Christopher Lundgrens webbsida
Carl Philipp Emanuel Bach (1714 - 1788)
Navigera |
Biografi |
Kompositioner |
Mina åsikter |
Alternativ |
Till sidans topp |
Carl Philipp Emanuel Bach föddes den 3 mars 1714 i Weimar och dog den 14 december 1788 i Hamburg. Han var en tysk kompositör, musikpedagog och klaverspelare samt nästäldsta musikaliska sonen av Johann Sebastian Bach.
Medan äldsta sonen Wilhelm
Friedemann var den mest betydelsefulla för fadern så var Carl Philipp Emanuel
den mest betydande för musikens utveckling under 1700-talet.
Bach studerade först juridik vid universiteten i Leipzig och Frankfurt an der
Oder. Men efter avlagd examen övergav han sina planer för en akademisk karriär
för att istället ägna tiden åt musiken. Han komponerade musik i olika geners,
såväl instrumentalt som vokalt. Han bröt dock med faderns polyfona
kontrapunktiska barockstil och blev en företrädare för den känslosamma stilen,
även kallad rokokomusik.
Många hävdar att mycket av Bachs musik ofta utstrålar ett slags vemod. Flöjten
är ett instrument som passar hans stil utmärkt, vilket bland annat märks i
flöjtkonserterna och flöjtsonaterna.
Carl Philipp Emanuel fick liksom sin äldre broder en del av kvarlåtenskapen efter fadern. Trots att han brutit stilmässigt med faders barock tog han väl vara på den och propagerade ofta i skrifter för faderns storhet som kompositör. Han skrev också en del om äldre tiders kompositörer, främst inom sin egen släkt, vilket har varit värdefullt för musikhistoriker.
Han var (liksom fadern) en framstående pedagog, och hade sin halvbror Johann Christian Bach som mest kända elev. Han skrev också en berömd bok i klaverspel som heter "Versuch über die wahre Art, das Clavier zu spielen". Den var ytterst elegant formulerad, och vid sidan av till exempel Quantz' tvärflöjtlära och Leopold Mozarts violinskola en viktig källa till dåtida spelteknik och praktisk musikuppfattning.
Bach komponerade ju själv en hel del klavermusik samt symfonier, konserter, kammarmusik och kyrkomusik i form av oratorier, kantater och andliga sånger.
För samtiden var Carl Philipp Emanuel Bach en av sin tids allra främsta kompositörer och yngre kompositörer som exempelvis Mozart tog intryck av hans stil. När Bachrenässansen bröt igenom under 1800-talets första hälft kom CPE Bach för en tid i vanrykte som den som fördärvar arvet från barocken. På senare tid har han dock åter fått en stor betydelse, främst för utvecklingen som senare ledde fram till Wienklassicismen. Hans egen musik har också en trogen lyssnarskara och välsorterade skivaffärer har i regel ett sortiment av inspelningar av hans verk.
Navigera |
Biografi |
Kompositioner |
Mina åsikter |
Alternativ |
Till sidans topp |
Carl Philipp Emanuel Bachs kompositioner är katalogiserade med både Helm-nummer och W (Wq)-nummer (W = Wotquenne). Dock är kompositionerna här sorterade efter genre.
Klavermusik sida 1 | Sonater för klaverinstrument |
Klavermusik sida 2 | Rondon, marscher, sonater med mera för diverse klaverinstrument samt verk för orgel |
Vokal musik sida 1 | Oratorier och kantater för kör och orkester, samt psalmer och motetter |
Vokal musik sida 2 | Kompositioner för solo stämmor |
Orkestermusik | Konserter för diverse instrument samt symfonier |
Kammarmusik | Sonater för soloinstrument med generalbas eller klaverinstrument |
Navigera |
Biografi |
Kompositioner |
Mina åsikter |
Alternativ |
Till sidans topp |
Till en början var jag inte förtjust
i kompositörer vars musik bröt mot barockens traditioner och mönster för att gå
in i en ny musikstil, "Den galanta stilen". Jag ville antingen lyssna på barockmusik eller wienklassiskt.
Med andra ord var det antingen Johann Sebastian Bach eller Wolfgang Amadeus Mozart som gällde.
Från 2007 började jag dock få en annan uppfattning av den galanta stilen då jag
hörde musik av ett flertal kompositörer födda kring år 1700. Från att mest ha
lyssnat på musik av de mest välkända kompositörerna från barocken eller
klassicismen började jag numer även lyssna på musik av kompositörer som förde
musikutvecklingen framåt från barocken till klassicismen.
Något senare, omkring år 2008, började jag även få upp öronen för Carl Philipp
Emanuel Bach och verkligen uppskatta brytningen mellan de olika tidsepokerna.
Speciellt flöjtkonserterna, symfonierna och sinfoniorna samt ett urval av den
klavermusik jag har hört ligger mig hårt om hjärtat. Eftersom flöjt är ett av
mina favoritinstrument så har jag förmodligen mycket mer att upptäcka hos sonen
Bach, i synnerhet kammarmusiken som jag inte har lyssnat så mycket på med
undantag för ett par flöjtsonater samt de sena kvartetterna för flöjt, gamba,
violoncell och piano från 1788.
I de tidigaste kompositionerna
inspirerades Carl Philipp Emanuel Bach, liksom sin far Johann Sebastian Bach, av
Antonio Vivaldi. Innan jag läste om det hade jag själv haft aningar om det
eftersom jag tyckte mig finna drag av den sena Vivaldi i de tidigaste
kompositionerna. Dessutom finner jag drag av fader Bach i vissa av de allra
tidigaste kompositionerna och vissa av dem har felaktigt tillskrivits fadern.
Dock bröt Carl Philipp Emanuel Bach redan från ett tidigt skede de traditionella
barockiska mönstren och traditioner för att gå in i nya stilriktningar som
blickade framåt och som blev inspiration för exempelvis Joseph Haydn.
Det är just utvecklingen hos Bach som intresserar mig numer och att hans musik
numer är väldigt lagom för min smak, verken barock eller klassicismen utan
någonting däremellan. Att han skrev i sådana genre som jag uppskattar mycket gör
det lätt för mig att faktiskt hitta precis sådan musik jag tycker om.
Enligt Mozart och Haydn så var Carl Philipp Emanuel Bach den som lärde ut medan Haydn och Mozart var pojkarna som tog del av de nya lärdomarna. Det skulle ju kunna vara sant eftersom de båda fortsatte i Bachs spår. Att just Mozart och Haydn var pojkarna som lärde sig har sin grund i att dessa var bästa vänner och för att de vidareutvecklade musiken från det som man kallar "den galanta stilen" och "Sturm und drang".
Uppdaterat: 2011-11-21
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Philipp_Emanuel_Bach
Bilden är hämtade från
Wikimedia commons:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
Alternativ
Till Johann Sebastian Bachs barn | Till klassisk musik | Till sidans topp |
Till startsidan | Till musiksidan | Till sidan med kompositörer |