Christopher Lundgrens webbsida
Wilhelm Friedemann Bach (- 1710 - - 1784)
Biografi
Kompositioner
Egna åsikter
Till sidans slut
Wilhelm Friedemann Bach föddes den 22 november - 1710 i Weimar, Tyskland och dog den 1 juli - 1784 i Berlin, Tyskland.
Wilhelm Friedmann
var
äldst av Johann Sebastian Bachs musikaliska söner, och den enda av dessa som
höll sig till faderns generations musik, även fast hans kompositioner tog
intryck av yngre stilarter. Han visade stor talang och var Johann Sebastians
älsklingsson. Musiken var ofta originell och han var den siste
barockkompositören av betydelse.
Även om Wilhelm Friedemann uppskattades av sin publik blev hans musik med tiden
mer och mer en anakronism i sin samtid. Med tiden blev han bitter och
förmodligen blev han också alkoholiserad. Missnöje med löner gjorde att han inte
upprätthöll fasta anställningar, och flackade istället runt i slutet av livet.
Han hade ärvt ungefär hälften av Johann Sebastians musikaliska kvarlåtenskap,
men tog inte väl vara på den.
Biografi
Kompositioner
Egna åsikter
Till sidans topp
Till sidans slut
Vad gäller
Wilhelm Friedemanns musikaliska förmåga så har omdömena växlat. har från att han
ska ha varit den mest talangfulla av Bachs söner, till att ha varit mindre
intressant än sina yngre musikaliska bröder.
Hans kompositioner blev som småningom bortglömda, men har ocher 1900-talet fått
en viss betydelse.
För att sätta honom i ett musikaliskt fack så tillhör han mer barocken än det
man kallar för "den galanta stilen". Även om han tog del av nyare former så är
han generellt sätt en barockkompositör.
En sammanfattning av hans musik går att läsa nedan:
Biografi
Kompositioner
Egna åsikter
Till sidans topp
Till sidans slut
Instrumentalmusik
Santer för 1 klaverinstrument:
F 1 Sonat C dur - ca. - 1745
F 2 Sonat C dur - ca. - 1778
F 3 Sonat D dur - - 1745
F 4 Sonat D dur - ca. - 1778
F 5 Sonat Ess dur - - 1748
F 6 Sonat F dur - omkring - 1745
F 7 Sonat G dur - omkring - 1745
F 8 Sonat A dur - omkring - 1745
F 9 Sonat B dur - omkring - 1745
Santer för 2 klaverinstrument:
F 10 Sonat F dur - - 1773
F 11 Sonat D dur - (försvunnen) ?
Polonäser för klaverinstrument:
F 12 - 12 Polonäser
Polonäs C dur - efter - 1765
Polonäs C moll - efter - 1765
Polonäs D dur - efter - 1765
Polonäs D moll - efter - 1765
Polonäs Ess dur - efter - 1765
Polonäs Ess moll - efter - 1765
Polonäs E dur - efter - 1765
Polonäs E moll - efter - 1765
Polonäs F dur - efter - 1765
Polonäs F moll - efter - 1765
Polonäs G dur - efter - 1765
Polonäs G moll - efter - 1765
F 13 1 Polonäs C dur - efter - 1765
Fantasier för klaverinstrument:
F 14 Fantasi C dur - - 1733-- 1746
F 15 Fantasi C moll - - 1784
F 16 Fantasi C moll - - 1784
F - 17 Fantasi D dur - - 1733-46
F 18 Fantasi D moll / F dur - - 1733-46
F 19 Fantasi D moll - - 1733-46
F 20 Fantasi E moll - - 1784
F 21 Fantasi E moll - - 1733-46
F 22 Fantasi G dur - - 1733-46
F 23 Fantasi A moll - - 1733-46
Sviter och små klaverstycken (utom polonäser och fugor):
F 24 Svit G moll ?
F 25,1 Menuett - omkring - 1733
F 25,2 Presto - omkring - 1733
F 26 Bourleska (L'Imedation de la Chasse) - omkring - 1733
F 27 La Reveille - omkring - 1733
F 28 Gigue - omkring - 1733
F 29 Andante (Preludio) - omkring - 1733
F 30 Marsch Ess dur - ?
Fugor för klaverinstrument och orgel, Koralförspel, Kanons
F 31 8 Fugor
Fuga C dur - ?
Fuga C moll - ?
Fuga D dur - ?
Fuga D moll - ?
Fuga Ess dur - ?
Fuga E moll - ?
Fuga B dur - ?
Fuga F moll - ?
F 32 Fuga C moll - omkring - 1735
F 33 Fuga F dur - omkring - 1735
F 34 Fuga B dur - omkring - 1735
F 35 Fuga C dur - ?
F 36 Fuga F dur - ?
F 37 Fuga G moll - ?
F 38,1 7 Koralförspel för orgel
Nun kommt der Heiden Heiland - ?
Christe, der du bist Tag och Licht - ?
Jesu, meine Freude - ?
durch Adams Fall - ?
Was mein Gott will - ?
Wir Christenleut - ?
Wir danken dir, Herr Jesu Christ - ?
F 38,2 Orgeltrio über „Allein Gott in der Höh sei Ehr” (försvunnen) - ?
F 39 Kanons och ähnl. - ?
Konsert för 1 klaverinstrument:
F 40 Konsert G dur - omkring - 1735
Konserter för 2 klaverinstrument:
Jämförelse Nr. 10, 11, 43
Konserter för 1 klaverinstrument med stråkorkester och generalbas
F 41 Konsert D dur ca. - 1733-46
F 42 Konsert Ess dur - 1750
F 43 Konsert E moll omkring - 1767
F 44 Konsert F dur ca. - 1733-46
F 45 Konsert A moll - ?
Konsert för 2 klaverinstrument med stråkorkester, horn, pukor (och trumpeter)
F 46 Konsert Ess dur ?
Triosonater för 2 soloinstrument med generalbas
F 47 Triosonat D dur - omkring - - 1762 ?
F 48 Triosonat D dur - omkring - 1762 ?
F 49 Triosonat A moll - omkring - 1762 ?
F 50 Triosonat B dur - omkring - 1768
Santer för flöjt och bas (generalbas?)?
F 51 Sonat F dur (försvunnen) ?
F 52 Sonat A dur (försvunnen) ?
F 53 Sonat D dur (försvunnen) ?
Duetter utan bas:
flöjtduetter
F 54 Duett E moll - - 1733-46
F 55 Duett Ess dur - - 1733-46
F 56 Duett Ess dur - efter - 1770
F 57 Duett F dur - - 1733-46
F 58 Duett F moll - efter - 1770
F 59 Duett G dur - - 1733-46
Violaduetter
F 60 Duett C dur - efter - 1770
F 61 Duett G dur - efter - 1770
F 62 Duett G moll - efter - 1770
Sinfonior
F 63 Sinfonia C dur (Stråkkvartett) ca. - 1733-46
F 64 Sinfonia D dur (Stråkkvartett., 2 horn., 2 Hautb?, Fagott; 2. flöjter) - 1746-64
F 65 Sinfonia D moll (Stråkkvartett. u. 2 Flöjter) - ?
F 66 Sinfonia D moll (stråkar.) -?
F 67 Sinfonia F dur (stråkar.) - 1733-46
F 68 Sinfonia G dur (stråkar., Oboer. och. Fagott.) - 1733-46
F 69 Sinfonia G dur (stråkar.) - 1733-46
F 70 Sinfonia A dur (stråkar., Oboe., fagott.. [Contin.]) - 1733-46
F 71 Sinfonia B dur (stråkar.) - 1733-46
Biografi
Kompositioner
Egna åsikter
Till sidans topp
Till sidans slut
Vokalmusik
Kantater
F 72 „Wer mich liebet” Pfingsten - - 1746
F 73 „Der Herr zu deiner Rechten” Beschneidung Christi - - 1747
F 74 „Wir sind Gottes Werke” 2. Sonnt. n. Epiph. - 1748
F 75 „Gott fähret auf” Himmelfahrt
F 76 Introduzzione delle predicatione del Catechismo - ?
F 77 Zu Ende derer Katechißmus Predigten di J. S. Bach - ?
F 78 „Heilig och Alle Lande” - ?
F 79 Bruchstück - ?
F 80 „Lasset uns ablegen” Pfingst. - 1749
F 81 „Der Herr wird med Gerechtigkeit richten” Visit. Maria omkring - 1756
F 82 „Ihr Lichter jener schöner Höhn” („Wie schön leuchtet uns”) 2. S. n. Epiph.
- ?
F 83 „Erzittert och fallet” Ostern - ?
F 84 „Dienet dem Herrn med Freuden” (Aus 100. Psalm) - 1755
F 85 „Dies ist der Tag, da Jesu Leidenskraft” - ?
F 86 „Der Höchste erhöret” (3. Okt. - 1756) - 1756
F 87 „Verhängnis dein Wüten” efter - 1756
F 88 „Ertönet, ihr seligen Völker” Pfingsten - ?
F 89 „Ess ist eine Stimme eines Predigers” Joh. u. Ankunft Christi - ?
F 90 „O Himmel, schone” (Weltliche Kantate) Friedr. Geburtst. 24. Jan. - 1758 -
1758
F 91 „Wo geht die Lebensreise hin” Himmelfahrt - ?
F 92 „O Wocher” Weiheftert. - ?
F 93 „Ach, daß du den Himmel zerrissest” Weiheftert. - ?
F 94 „Zerbrecht, zerreißt” - ?
F 95 „Auf, Christen, posaunt” Nach dem Hubertusburger Frieden. 13. März - 1768 -
1763
F 96 „Heraus, verblendeter Hochmut” 10. Sonnt. n. Trin. - ?
F 97 Cavata. Cantilena (!) nuptiarefter consolatoria. (Berlin) - 1774-84
Mässor och liknande
F 98 Deutsche Messe - ?
F 98b Agnus Dei - ?
F 99 Amen och Halleluja - ?
F 100 Kyrie - ?
F 101-105 Die försvunnenen Kantaten
Blast Lermen, ihr Feinde - 1756
Blast Lermen (II) - 1757
Ja, Ja! Ess hat mein Gott - 1757
Halleluja, wohl diesem Volk - 1757
Viele sind berufen - 1757
F 106 Oper „Lausus och Lydie”
Biografi
Kompositioner
Egna åsikter
Till sidans topp
Till sidans slut
Av Johann
Sebastian Bachs söner är Carl Philipp Emanuel den mest betydelsefulla för
eftervärlden, men för såväl Bach själv som för mig har även Wilhelm Friedemann stor betydelse. Trots att jag inte har hört särskilt mycket av dennes
kompositioner så är den musik jag har hört av honom bra. Jag är fascinerad av
att han lyckades bibehålla faderns generations musikaliska stil så länge
eftersom många andra i samma generation snabbt gick över till den galanta
stilen. Dock anser jag att hans musik ändå har en del nyskapande jämfört med
faderns.
Jag tycker dock att Wilhem Friedemann Bachs verkförteckning är intressant med
många genrers som jag tycker om. Sinfonior, konserter, sonater etcetera är sådana
musikaliska stilar som jag gillar starkt.
Johann Sebastian Bach skrev fyra välbekanta orkestersviter (BWV1066 - 1069)), men en femte svit (BWV1070) påstås också vara komponerad av honom. Dock tror inte jag att det var Johann Sebastian som skrev denna svit, utan Wilhelm Friedemann. Dels finns det uppgifter som tyder på att vissa noter har hittats hos Wilhelm Friedemann, dels upplever jag personligen vissa moderniteter i själva musiken.
I framtiden kommer jag att lyssna mer på dennes musik, och han kommer liksom sina bröder att få en stor betydelse även för mig.
Uppdaterat: 2011-09-09