Christopher Lundgrens webbsida

StartInformationIn englishLätt svenskaVälj språkNyheter
MediaMusikVideoProgramTexterGästbok

De största samlingarna efter Bachs Das wohltemperirte Klavier

Såväl Chopin som Sjostakovitj har inspirerats av Johann Sebastian Bachs två samlingar ur Das wohltemperirte Klavier för klaverinstrument (piano eller cembalo). Dessa inklusive övriga kompositörer som nämns senare i detta kapitel har stor betydelse, mycket tack vore deras insatser vad gäller de 24 tonarterna.
Fascinerande är också att modernare kompositörer som vanligtvis använder tolvtonsteknik eller på andra sätt har brutit mot det klassiska tonspråket ändå har lagt ner minst tjugofyra kompositioner med ett stycke i varje tonart. Men även äldre kompositörer har gjort samlingar med preludier, fugor eller andra kortare stycken som har en tonart var.
Nedan följer de mest betydande kompositörerna för min egen del utom Bach som har fått ett eget kapitel, mycket tack vore att han var den förste att komponera sådana samlingar. Vi börjar i kronologisk ordning, efter kompositörens levnadsår. Vi börjar med den kompositör som levde först.

24 preludier för piano OP.28 - Frédéric Chopin (1810 - 1849)

De 24 preludierna för piano i OPUS 28 av Frédéric Chopin är ganska korta, ett i varje tonart. Man kan säga att tonspråket är en inledning på romantiken, ungefär där Mozart eller Beethoven slutade. Chopin hade pianot som sitt instrument och han skrev uteslutande för det instrumentet. Även vid andra genres än solomusik för piano använde Chopin piano i orkestrar eller i sonater. Därför är det kanske inte så konstigt att han skrev de tjugofyra styckena.
Preludierna är sorterade efter kvintcirkelns mönster. Preludium nr 1 i C dur, nr 2 i a moll, nr 3 i G dur, nr 4 i e moll och så vidare tills de sista preludierna nr 23 i F dur och nr 24 i d moll. Så här ser sorteringen ut i sin helhet:

Svenska Engelska Franska År
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur 1839
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur 1838
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur 1838-39
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur 1838
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur 1838-39
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur 1838-39
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur 1836
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur 1839-39
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur 1838-39
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur 1838-39
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur 1838-39
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur 1838-39
nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur 1838-39
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur 1838-39
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur 1938-39
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur 1838-39
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur 1836
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur 1838-39
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur 1838-39
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur 1838-39
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur 1838-39
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur 1838-39
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur 1838-39
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur 1838-39

24 preludier för piano OP.11 - Alexander Skrjabin (1872 - 1915)

Precis som Chopin skrev Alexander Skrjabin 24 preludier för piano, enligt samma mönster, fast något senare då det rör sig om året 1896. Det var med andra ord en ung Skrjabin som gav ut sitt OPUS 11 med de tjugofyra preludierna, en i varje tonart.
Tonspråket är senromantiskt, nästan modernt, fast håller sig inom gränserna eftersom det är... ja, du vet väl vid det här laget vad som ska sägas. Samtliga tjugofyra tonarter. Nedan följer listan i sin helhet.

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur
nr 13 i Gess dur no 13 in G flat major n°13 en Sol bémol majeur
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur

24 preludier - Manuel Maria Ponce (1882 - 1948)

Många kända kompositörer har sina rötter i Europa eller USA men Manuel Maria Ponce är ett undantag, för han var född i Mexiko. Om Chopins kompositioner dominerades av pianomusik så är Ponces verklista full av gitarrmusik.
Ponces 24 preludier för gitarr är korta, ofta i snabbt tempo. Tonspråket är relativt modernt men ändå ganska fint att lyssna på. Liksom en av sina samtida, Marcel Dupré använde sig Ponce sig av alla tonarter och han sorterade dem efter Chopins system. Läs detaljer nedan:

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur
nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur

24 inventioner OP.50 - Marcel Dupré (1886 - 1971)

Dupré skrev mycket musik för orgel, däribland 24 inventioner (OPUS 50) som utkom 1956, en invention i varje dur- och molltonart. Inventioner är visserligen inte lika vanligt som preludier men de båda var vanliga under slutet av barocken och Bach skrev många preludier, fugor och inventioner.
Duprés inventioner använder sig av relativt moderna tongångar kombinerat med den gamla tonkonsten. Ordningen på inventionerna är dock avvikande från såväl Bachs ordningssystem som Chopins.

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i F dur no 5 in F major n°5 en Fa majeur
nr 6 i d moll no 6 in d minor n°6 en Ré mineur
nr 7 i D dur no 7 in D major n°7 en Ré majeur
nr 8 i h moll no 8 in b minor n°8 en Si mineur
nr 9 i B dur no 9 in B flat major n°9 en Si bémol majeur
nr 10 i g moll no 10 in g minor n°10 en Sol mineur
nr 11 i A dur no 11 in A major n°11 en La majeur
nr 12 i fiss moll no 12 in f sharp minor n°12 en Fa dièse mineur
nr 13 i Ess dur no 13 in E flat major n°13 en Mi bémol majeur
nr 14 i c moll no 14 in c minor n°14 en Ut mineur
nr 15 i E dur no 15 in E major n°15 en Mi majeur
nr 16 i ciss moll no 16 in c sharp minor n°16 en Ut dièse mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i H dur no 19 in B major n°19 en Si majeur
nr 20 i giss moll no 20 in g sharp minor n°20 en Sol dièse mineur
nr 21 i Dess dur no 21 in D flat major n°21 en Ré bémol majeur
nr 22 i b moll no 22 in b flat minor n°22 en Si bémol mineur
nr 23 i Gess dur no 23 in G flat major n°23 en Fa bémol majeur
nr 24 i ess moll no 24 in e flat minor n°24 en Mi bémol mineur

24 preludier & fugor OP.87 - Dmitrij Sjostakovitj (1906 - 1975

Åren 1950 och 1951 skrev Dmitrij Sjostakovitj 24 preludier & fugor för piano i sitt OPUS 87 där varje preludium och fuga har sin tonart. Liksom Chopins samling med 24 preludier är Sjostakovitjs preludier och fugor sorterade efter hur tonarterna ligger i kvintcirkeln. (nr 1 i C dur, nr 2 i a moll, nr 3 i G dur, nr 4 i e moll och så vidare). Tonspråket är relativt modernt och bygger på kromatiska skalan.
Vissa stycken påminner enligt mig om vissa av Johann Sebastian Bachs preludier och fugor ur Das wohltemperirte Klavier fast i nyare versioner. När jag lyssnar på Sjostakovitjs OPUS 87 kan jag finna Bach i vissa
av preludierna och fugorna. Bara att Sjostakovitj skrev "preludier och fugor" är för mig ett tecken på att han intresserade sig av Bachs musik. I ett senare sammanhang, när jag lyssnade på radio, sa radioprataren att "Sjostakovitj hade Bach som inspirationskälla när han skrev sina verk". Det innebar att mina tankar och vad jag helt enkelt trodde var sant. Nedan följer listan i sin helhet.

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur
nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur

Lite information omkring samlingar med de tjugofyra tonarterna i form av preludier, fugor och inventioner.

Till föregående sida Till Das wohltemperirte Klavier - Bach
Till musiksidan Till sidan om klassisk musik
Till sidan om olika kompositörer Till startsidan