Christopher Lundgrens webbsida

StartInformationIn englishLätt svenskaVälj språkNyheter
MediaMusikVideoProgramTexterGästbok

De 24 tonarterna - Ett vanligt tema

Navigera på sidan

De 24 tonarterna - Ett vanligt tema

Om preludier, fugor i kombination med alla dur- och molltonarter

De största samlingarna efter Bachs "Das wohltemperirte Klavier"
24 preludier för piano OP.28 - Frédéric Chopin (1810 - 1849)
24 preludier för piano OP.11 - Alexander Skrjabin (1872 - 1915)
24 preludier för gitarr  - Manuel Maria Ponce (1882 - 1948)
24 inventioner OP.50 - Marcel Dupré (1886 - 1971)
24 preludier & fugor OP.87 - Dmitrij Sjostakovitj (1906 - 1975)

Så här skulle jag eventuellt sortera mina egna preludier & fugor

Till sidans slut med alternativ

Olika kompositörer som har engagerat sig i de 24 tonarterna på olika sätt.
Observera att de allra flesta av dessa är okända för mig personligen.

24 preludier & fugor:

Rodion Sjtjedrin (född 16 december 1932) rysk tonsättare. Läs mer på Wikipedia.

Sergei Slonimsky (född 12 augusti 1932 i Leningrad)
är en rysk kompositör och pianist

Algernon Ashton (1859-1937) Läs mer på Wikipedia

Mario Castelnuovo-Tedesco (3 april 1895 – 16 mars 1968) var en italiensk kompositör. Läs mer om Mario Castelnuovo-Tedesco

Hiroshi Hara (född 1933, japansk tonsättare)

Hans Huber (28 juni 1852 – 25 december 1921) var en Schweizisk kompositör

Alexander Iakovtchouk (född 1952) Observera! Ska kolla källa mer.

48 preludier & fugor:

David Cope född 1941 i San Francisco, Kalifornien, är en amerikansk kompositör och professor

52 preludier & fugor

David Diamond 9 juli 1915 – 13 juni 2005) var en amerikansk kompositör.

12 preludier & fugor

David Johnson (amerikansk kompositör)

Mark Alburger (amerikansk kompositör)

Om preludier, fugor i kombination med alla dur- och molltonarter.

Alla kompositörer som är uppräknade ovanför denna text har en sak gemensamt, att alla har komponerat preludier eller fugor plus att de flesta har använt sig av alla dur- och molltonarter. Faktum är att jag knappt visste någonting om dessa kompositörer innan jag sökte på ämnet. Egentligen vet jag fortfarande mycket lite om deras verk i allmänhet men att de har komponerat preludier av olika slag och i olika tonarter har jag tagit reda på.
Genom att söka information via Internet har jag bland annat hittat en sida med rubriken "24 preludier & fugor" för att få fram dessa uppgifter. Det som har gjort mig fascinerad är att många moderna kompositörer har haft intresse att ägna sig åt den typen av musik, att på olika sätt använt sig av de 24 tonarterna i preludier, fugor, inventioner eller liknande stycken.

Det klassiska tonspråket har i alla tider förändrats. Från att under medeltiden ha varit väldigt begränsant till att idag ha alla möjliga kombinationer. I slutet av renässansen började fullständiga tonartskombinationer att bildas i det som handlar om dur- och molltonal musik. Under barocken utvecklades det där ytterligare och majoriteten av instrumentalmusik hade angivna tonarter, ofta C dur, g, moll och andra tonarter med mellan noll och fyra förtecken.
Det var dock ingen som hade komponerat i samtliga tonarter fram till början av 1700-talet, då Johann Sebastian Bach gjorde sina två samlingar under namnet
Das wohltemperirte Klavier med alla tonarter, med undantag för tidigare barockkompositörer som gjorde knappt utvecklade samlingar. Sedan dess har olika kompositörer gjort samlingar med antingen preludier och fugor eller inventioner i alla tonarter. Under 1800-talets första hälft komponerade Frédéric Chopin en samling med preludier och under 1900-talet gjorde Sjostakovitj en samling. Därefter har ett gäng kompositörer blivit så inspirerade att de har komponerat musik med temat "alla 24 tonarter".

När den fritonala musiken började komma i början av 1900-talet, främst genom Arnold Schönberg efter en ganska avancerad tonkonst i senromantiken, så har faktiskt det där intresset för de 24 tonarterna funnits kvar hos vissa. Trots att de flesta kompositörer som föddes i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet använde modernare tonspråk så gjorde ovanstående kompositörer undantag just för en sådan samling.

De största samlingarna efter Bachs "Das wohltemperirte Klavier"

24 preludier för piano OP.28 - Frédéric Chopin (1810 - 1849)

De 24 preludierna för piano i OPUS 28 av Frédéric Chopin är ganska korta, ett i varje tonart. Man kan säga att tonspråket är en inledning på romantiken, ungefär där Mozart eller Beethoven slutade. Chopin hade pianot som sitt instrument och han skrev uteslutande för det instrumentet. Även vid andra genres än solomusik för piano använde Chopin piano i orkestrar eller i sonater. Därför är det kanske inte så konstigt att han skrev de tjugofyra styckena.
Preludierna är sorterade efter kvintcirkelns mönster. Preludium nr 1 i C dur, nr 2 i a moll, nr 3 i G dur, nr 4 i e moll och så vidare tills de sista preludierna nr 23 i F dur och nr 24 i d moll. Så här ser sorteringen ut i sin helhet:

Svenska Engelska Franska Tempobeteckning År
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur Agitato 1839
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur Lento 1838
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur Vivace 1838-39
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur largo 1838
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur Molto allegro 1838-39
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur Lento assai 1838-39
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur Andantino 1836
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur Molto adagio 1839-39
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur Largo 1838-39
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur Molto Allegro 1838-39
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur Vivace 1838-39
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur Presto 1838-39
nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur Lento 1838-39
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur Allegro 1838-39
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur Sostenuto 1938-39
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur Presto con fuoco 1838-39
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur   1836
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur   1838-39
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur   1838-39
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur   1838-39
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur   1838-39
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur   1838-39
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur   1838-39
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur   1838-39

24 preludier för piano OP.11 - Alexander Skrjabin (1872 - 1915)

Precis som Chopin skrev Alexander Skrjabin 24 preludier för piano, enligt samma mönster, fast något senare då det rör sig om året 1896. Det var med andra ord en ung Skrjabin som gav ut sitt OPUS 11 med de tjugofyra preludierna, en i varje tonart.
Tonspråket är senromantiskt, nästan modernt, fast håller sig inom gränserna eftersom det är... ja, du vet väl vid det här laget vad som ska sägas. Samtliga tjugofyra tonarter. Nedan följer listan i sin helhet.

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur
nr 13 i Gess dur no 13 in G flat major n°13 en Sol bémol majeur
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur

24 preludier - Manuel Maria Ponce (1882 - 1948)

Många kända kompositörer har sina rötter i Europa eller USA men Manuel Maria Ponce är ett undantag, för han var född i Mexiko. Om Chopins kompositioner dominerades av pianomusik så är Ponces verklista full av gitarrmusik.
Ponces 24 preludier för gitarr är korta, ofta i snabbt tempo. Tonspråket är relativt modernt men ändå ganska fint att lyssna på. Liksom en av sina samtida, Marcel Dupré använde sig Ponce sig av alla tonarter och han sorterade dem efter Chopins system. Läs detaljer nedan:

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur
nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur

24 inventioner OP.50 - Marcel Dupré (1886 - 1971)

Dupré skrev mycket musik för orgel, däribland 24 inventioner (OPUS 50) som utkom 1956, en invention i varje dur- och molltonart. Inventioner är visserligen inte lika vanligt som preludier men de båda var vanliga under slutet av barocken och Bach skrev många preludier, fugor och inventioner.
Duprés inventioner använder sig av relativt moderna tongångar kombinerat med den gamla tonkonsten. Ordningen på inventionerna är dock avvikande från såväl Bachs ordningssystem som Chopins.

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i F dur no 5 in F major n°5 en Fa majeur
nr 6 i d moll no 6 in d minor n°6 en Ré mineur
nr 7 i D dur no 7 in D major n°7 en Ré majeur
nr 8 i h moll no 8 in b minor n°8 en Si mineur
nr 9 i B dur no 9 in B flat major n°9 en Si bémol majeur
nr 10 i g moll no 10 in g minor n°10 en Sol mineur
nr 11 i A dur no 11 in A major n°11 en La majeur
nr 12 i fiss moll no 12 in f sharp minor n°12 en Fa dièse mineur
nr 13 i Ess dur no 13 in E flat major n°13 en Mi bémol majeur
nr 14 i c moll no 14 in c minor n°14 en Ut mineur
nr 15 i E dur no 15 in E major n°15 en Mi majeur
nr 16 i ciss moll no 16 in c sharp minor n°16 en Ut dièse mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i H dur no 19 in B major n°19 en Si majeur
nr 20 i giss moll no 20 in g sharp minor n°20 en Sol dièse mineur
nr 21 i Dess dur no 21 in D flat major n°21 en Ré bémol majeur
nr 22 i b moll no 22 in b flat minor n°22 en Si bémol mineur
nr 23 i Gess dur no 23 in G flat major n°23 en Fa bémol majeur
nr 24 i ess moll no 24 in e flat minor n°24 en Mi bémol mineur

24 preludier & fugor OP.87 - Dmitrij Sjostakovitj (1906 - 1975)

Åren 1950 och 1951 skrev Dmitrij Sjostakovitj 24 preludier & fugor för piano i sitt OPUS 87 där varje preludium och fuga har sin tonart. Liksom Chopins samling med 24 preludier är Sjostakovitjs preludier och fugor sorterade efter hur tonarterna ligger i kvintcirkeln. (nr 1 i C dur, nr 2 i a moll, nr 3 i G dur, nr 4 i e moll och så vidare). Tonspråket är relativt modernt och bygger på kromatiska skalan.
Vissa stycken påminner enligt mig om vissa av Johann Sebastian Bachs preludier och fugor ur Das wohltemperirte Klavier fast i nyare versioner. När jag lyssnar på Sjostakovitjs OPUS 87 kan jag finna Bach i vissa
av preludierna och fugorna. Bara att Sjostakovitj skrev "preludier och fugor" är för mig ett tecken på att han intresserade sig av Bachs musik. I ett senare sammanhang, när jag lyssnade på radio, sa radioprataren att "Sjostakovitj hade Bach som inspirationskälla när han skrev sina verk". Det innebar att mina tankar och vad jag helt enkelt trodde var sant. Nedan följer listan i sin helhet.

Svenska Engelska Franska
nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en La mineur
nr 3 i G dur no 3 in G major n°3 en Sol majeur
nr 4 i e moll no 4 in e minor n°4 en Mi mineur
nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
nr 6 i h moll no 6 in b minor n°6 en Si mineur
nr 7 i A dur no 7 in A major n°7 en La majeur
nr 8 i fiss moll no 8 in f sharp minor n°8 en Fa dièse mineur
nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
nr 10 i ciss moll no 10 in c sharp minor n°10 en Ut dièse mineur
nr 11 i H dur no 11 in B major n°11 en Si majeur
nr 12 i giss moll no 12 in g sharp minor n°12 en Sol dièse mineur
nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur
nr 14 i ess moll no 14 in e flat minor n°14 en Mi bémol mineur
nr 15 i Dess dur no 15 in D flat major n°15 en Ré bémol majeur
nr 16 i b moll no 16 in b flat minor n°16 en Si bémol mineur
nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en Fa mineur
nr 19 i Ess dur no 19 in E flat major n°19 en Mi bémol majeur
nr 20 i c moll no 20 in c minor n°20 en Ut mineur
nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en Sol mineur
nr 23 i F dur no 23 in F major n°23 en Fa majeur
nr 24 i d moll no 24 in d minor n°24 en Ré mineur

Lite information omkring samlingar med de tjugofyra tonarterna i form av preludier, fugor och inventioner.

Till föregående sida Till Das wohltemperirte Klavier - Bach
Till musiksidan Till sidan om klassisk musik
Till sidan om olika kompositörer Till startsidan

Så här skulle jag eventuellt sortera mina egna preludier & fugor.

Om jag själv skulle komponera en komplett samling med väl arbetade egenkomponerade pianostycken i form av preludier & fugor eller ensatsiga stycken - en i varje tonart - så skulle min lista exempelvis kunna se ut på följande sätt.

CLV Svenska Engelska Franska Italienska
246 nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur n°1 en Do maggiore
247 nr 2 i a moll no 2 in a minor n°2 en la mineur n°2 en la minore
248 nr 3 i Dess dur no 3 in D flat major n°3 en Ré bémol majeur n°3 en Re bemolle majeur
249 nr 4 i b moll no 4 in c sharp minor n°4 en si bémol mineur n°4 en si bemolle minore
250 nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur n°5 en Re maggiore
251 nr 6 i h moll no 6 in h minor n°6 en si mineur n°6 en si minore
252 nr 7 i Ess dur no 7 in E flat major n°7 en Mi bémol majeur n°7 en Mi bemolle maggiore
253 nr 8 i c moll no 8 in c minor n°8 en ut mineur n°8 en ut minore
254 nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur n°9 en Mi maggiore
255 nr 10 i ciss moll no 10 in ciss minor n°10 en ut dièse mineur n°10 en ut diesis minore
256 nr 11 i F dur no 11 in F major n°11 en Fa majeur n°11 en Fa maggiore
257 nr 12 i d moll no 12 in d minor n°12 en ré mineur n°12 en re minore
258 nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur n°13 en Fa diesis maggiore
259 nr 14 i diss moll no 14 in d sharp minor n°14 en ré dièse mineur n°14 en re diesis minore
260 nr 15 i G dur no 15 in G major n°15 en Sol majeur n°15 en Sol maggiore
261 nr 16 i e moll no 16 in e minor n°16 en mi mineur n°16 en mi minore
262 nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur n°17 en La bemolle maggiore
263 nr 18 i f moll no 18 in f minor n°18 en fa mineur n°18 en fa minore
264 nr 19 i A dur no 19 in A major n°19 en La majeur n°19 en La maggiore
265 nr 20 i fiss moll no 20 in f sharp minor n°20 en fa dièse mineur n°20 en fa diesis minore
266 nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur n°21 en Si bemolle maggiore
267 nr 22 i g moll no 22 in g minor n°22 en sol mineur n°22 en sol minore
268 nr 23 i H dur no 23 in B major n°23 en Si majeur n°23 en Si maggiore
269 nr 24 i giss moll no 24 in g sharp minor n°24 en sol dièse mineur n°24 en sol diesis minore

Jag har på sätt och vis gått igenom alla tjugofyra tonarter, men jag har inte gjort det på ett sätt som motsvarar exempelvis Bachs sätt att möta samtliga tonarter.

Uppdaterat: 2011-11-22

Källa: http://www.wikipedia.org/ (flera sidor från engelskspråkiga Wikipedia)

Till startsidan Till föregående sida
Till sidan om musik Till den klassiska musiken