Christopher Lundgrens webbsida

StartInformationIn englishLätt svenskaVälj språkNyheter
MediaMusikVideoProgramTexterGästbok

Das wohltemperierte klavier av Johann Sebastian Bach

Bach skrev två samlingar med 24 preludier och fugor för klaverinstrument, ett preludium och fuga i varje tonart. Den första samlingen utkom år 1722 och fick namnet Das wohltemperierte klavier (stavas ibland "Das Wohltemperirte Clavier) och fick det som originalnamn medan den andra samlingen, som till en början enbart hette "tjugofyra preludier och fugor" utkom 1744. Numer brukar man säga att båda samlingarna tillhör Das wohltemperierte klavier.
Ingen av Bachs föregångare eller samtida hade gjort någonting liknande, däremot lär hans samlingar ha givit upphov till senare kompositörers samlade verk på samma tema "De 24 tonarterna".

Bok I

Stilen i de tjugofyra preludierna och fugorna i första boken är enligt barockens tonspråk, i likhet med flera andra liknande kompositioner för klaverinstrument. Musiken till många av preludierna och fugorna är lånade från tidigare kompositioner, bland annat klavermusik från "Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach". Nedan följer alla preludier och fugor i Das wohltemperierte klavier bok I med BWV-nummer.

BWV Svenska Engelska Franska
846 nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
847 nr 2 i c moll no 2 in c minor n°2 en Ut mineur
848 nr 3 i Ciss dur no 3 in C sharp major n°3 en Ut dièse majeur
849 nr 4 i ciss moll no 4 in c sharp minor n°4 en Ut dièse mineur
850 nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
851 nr 6 i d moll no 6 in d minor n°6 en Ré mineur
852 nr 7 i Ess dur no 7 in E flat major n°7 en Mi bémol majeur
853 nr 8 i ess moll /
diss moll
no 8 in e flat minor /
d sharp minor
n°8 en Mi bémol mineur /
Ré dièse mineur
854 nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
855 nr 10 i e moll no 10 in e minor n°10 en Mi mineur
856 nr 11 i F dur no 11 in F major n°11 en Fa majeur
857 nr 12 i f moll no 12 in f minor n°12 en Fa mineur
858 nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur
859 nr 14 i fiss moll no 14 in f sharp minor n°14 en Fa dièse mineur
860 nr 15 i G dur no 15 in G major n°15 en Sol majeur
861 nr 16 i g moll no 16 in g minor n°16 en Sol mineur
862 nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
863 nr 18 i giss moll no 18 in g sharp minor n°18 en Sol bémol mineur
864 nr 19 i A dur no 19 in A major n°19 en La majeur
865 nr 20 i a moll no 20 in a minor n°20 en La mineur
866 nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
867 nr 22 i b moll no 22 in b flat minor n°22 en Si bémol mineur
868 nr 23 i H dur no 23 in B major n°23 en Si majeur
869 nr 24 i h moll no 24 in b minor n°24 en Si mineur

Bok II

Det hann gå tjugotvå år innan Bach återigen publicerade en samling med preludier och fugor i alla dur- och molltonarter. Denna andra samling som utkom 1744 (Das wohltemperierte klavier bok II) var något längre och den var ännu mer genomarbetad. Bach hade ju hunnit komponera en hel del emellan.

BWV Svenska Engelska Franska
870 nr 1 i C dur no 1 in C major n°1 en Ut majeur
871 nr 2 i c moll no 2 in c minor n°2 en Ut mineur
872 nr 3 i Ciss dur no 3 in C sharp major n°3 en Ut dièse majeur
873 nr 4 i ciss moll no 4 in c sharp minor n°4 en Ut dièse mineur
874 nr 5 i D dur no 5 in D major n°5 en Ré majeur
875 nr 6 i d moll no 6 in d minor n°6 en Ré mineur
876 nr 7 i Ess dur no 7 in E flat major n°7 en Mi bémol majeur
877 nr 8 i diss moll no 8 in d sharp minor n°8 en Ré dièse mineur
878 nr 9 i E dur no 9 in E major n°9 en Mi majeur
879 nr 10 i e moll no 10 in e minor n°10 en Mi mineur
880 nr 11 i F dur no 11 in F major n°11 en Fa majeur
881 nr 12 i f moll no 12 in f minor n°12 en Fa mineur
882 nr 13 i Fiss dur no 13 in F sharp major n°13 en Fa dièse majeur
883 nr 14 i fiss moll no 14 in f sharp minor n°14 en Fa dièse mineur
884 nr 15 i G dur no 15 in G major n°15 en Sol majeur
885 nr 16 i g moll no 16 in g minor n°16 en Sol mineur
886 nr 17 i Ass dur no 17 in A flat major n°17 en La bémol majeur
887 nr 18 i giss moll no 18 in g sharp minor n°18 en Sol bémol mineur
888 nr 19 i A dur no 19 in A major n°19 en La majeur
889 nr 20 i a moll no 20 in a minor n°20 en La mineur
890 nr 21 i B dur no 21 in B flat major n°21 en Si bémol majeur
891 nr 22 i b moll no 22 in b flat minor n°22 en Si bémol mineur
892 nr 23 i H dur no 23 in B major n°23 en Si majeur
893 nr 24 i h moll no 24 in b minor n°24 en Si mineur

Mina åsikter om Das wohltemperierte klavier

Redan i slutet av gymnasietiden började jag lära mig en del musikteori så jag kände till de tjugofyra tonarterna. Dock upptäckte jag att en del tonarter inte användes i överhuvudtaget i större kompositioner, verken i konserter, symfonier eller annan orkestermusik. När jag vid ett tillfälle tittade efter musik av Johann Sebastian Bach upptäckte jag en CD-skiva med tjugofyra preludier och fugor som hade varsin tonart och tyckte det var så intressant att jag lånade den skivan. Det var en inspelning av första boken av Das wohltemperierte klavier.
Ett tag senare hittade jag information om den andra boken så jag sökte efter inspelningar av den också och hittade en CD-box innehållande gamla inspelningar av båda böckerna. Sedan dess har jag hört flera inspelningar av båda samlingarna och på så viss började jag uppskatta musiken.

Jag var fascinerad över att Bach skrev i alla tonarter, speciellt med tanke på att han levde och verkade under barocken. Även om jag på senare tid har läst att andra kompositörer under barocken komponerade på samma tema var Bach först med en totalt fullständig och komplett samling. Annars var det oerhört ovanligt för kompositörer både under barocken och wienklassicismen att komponera fullständiga samlingar på temat.
Under romantiken och den tidiga modernismen blev denna företeelse dock vanligare även om den fortfarande var ganska ovanlig. Kompositörer som Frédéric Chopin (1810 - 1849), Alexander Skrjabin (1872 - 1915), Manuel Maria Ponce (1882 - 1948), Marcel Dupré (1886 - 1971) och Dmitrij Sjostakovitj (1906 - 1975) har gjort fullständiga samlingar. I flera av samlingarna kan man höra influenser av Bach vilket jag har märkt då jag själv har hört flera av dem med undantag för Alexander Skrjabins samling.

Det är så fascinerande att kompositörer enda in i mitten av 1900-talet har låtit sig inspireras av den store mästaren Bachs vältempererade klaver. Jag själv har också inspirerats av hans verk genom mina enkla kompositioner för piano bestående av tjugofyra stycken, ett i varje tonart, dock i rena dur- och molltonarter. Jag har flera gånger tänkt att jag ska komponera något liknande igen fast nu med mer kunskap än vad jag hade förut.

Uppdaterat: 2011-11-21

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Das_wohltemperierte_Klavier

Alternativ

Till föregående sida

Till sidan om Chopin & Sjostakovitj

Till musiksidan

Till sidan om klassisk musik

Till sidan om olika kompositörer

Till startsidan