Christopher Lundgrens webbsida
De 24 tonarterna - Ett vanligt tema
Navigera på sidan
De 24 tonarterna - Ett vanligt tema
Om preludier, fugor i kombination med alla dur- och molltonarter
De
största samlingarna efter Bachs "Das wohltemperirte Klavier"
24
preludier för piano OP.28 - Frédéric Chopin (1810 - 1849)
24
preludier för piano OP.11 - Alexander Skrjabin (1872 - 1915)
24 preludier för
gitarr - Manuel Maria Ponce (1882 - 1948)
24 inventioner
OP.50 - Marcel Dupré (1886 - 1971)
24
preludier & fugor OP.87 - Dmitrij Sjostakovitj (1906 - 1975)
Så här skulle jag eventuellt sortera mina egna preludier & fugor
Till sidans slut med alternativ
Olika kompositörer som har
engagerat sig i de 24 tonarterna på olika sätt.
Observera att de allra flesta av dessa är okända för mig personligen.
24 preludier & fugor:
Rodion Sjtjedrin (född 16 december 1932) rysk tonsättare. Läs mer på Wikipedia.
Sergei Slonimsky (född 12
augusti 1932 i Leningrad)
är en rysk kompositör och pianist
Algernon Ashton (1859-1937) Läs mer på Wikipedia
Mario Castelnuovo-Tedesco (3 april 1895 – 16 mars 1968) var en italiensk kompositör. Läs mer om Mario Castelnuovo-Tedesco
Hiroshi Hara (född 1933, japansk tonsättare)
Hans Huber (28 juni 1852 – 25 december 1921) var en Schweizisk kompositör
Alexander Iakovtchouk (född 1952) Observera! Ska kolla källa mer.
48 preludier & fugor:
David Cope född 1941 i San Francisco, Kalifornien, är en amerikansk kompositör och professor
52 preludier & fugor
David Diamond 9 juli 1915 – 13 juni 2005) var en amerikansk kompositör.
12 preludier & fugor
David Johnson (amerikansk kompositör)
Mark Alburger (amerikansk kompositör)
Om preludier, fugor i kombination med alla dur- och molltonarter.
Alla kompositörer som är
uppräknade ovanför denna text har en sak gemensamt, att alla har komponerat
preludier eller fugor plus att de flesta har använt sig av alla dur- och
molltonarter. Faktum är att jag knappt visste någonting om dessa kompositörer
innan jag sökte på ämnet. Egentligen vet jag fortfarande mycket
lite om deras verk i allmänhet men att de har komponerat preludier av olika slag
och i olika tonarter har jag tagit reda på.
Genom att söka information via Internet har jag bland annat hittat en sida med
rubriken "24 preludier & fugor" för att få fram dessa uppgifter. Det som har
gjort mig fascinerad är att många moderna kompositörer har haft intresse att
ägna sig åt den typen av musik, att på olika sätt använt sig av de 24 tonarterna
i preludier, fugor, inventioner eller liknande stycken.
Det klassiska tonspråket har i
alla tider förändrats. Från att under medeltiden ha varit väldigt begränsant
till att idag ha alla möjliga kombinationer. I slutet av renässansen började
fullständiga tonartskombinationer att bildas i det som
handlar om dur- och molltonal musik. Under
barocken utvecklades det där ytterligare och majoriteten av instrumentalmusik hade
angivna tonarter, ofta C dur, g, moll och andra tonarter med mellan noll och
fyra förtecken.
Det var dock ingen som hade komponerat i samtliga tonarter fram till början av
1700-talet, då Johann Sebastian Bach gjorde sina två samlingar under namnet
Das
wohltemperirte Klavier med alla
tonarter, med undantag för tidigare barockkompositörer som gjorde knappt
utvecklade samlingar. Sedan dess har olika kompositörer gjort samlingar med antingen
preludier och fugor eller inventioner i alla tonarter. Under 1800-talets första hälft komponerade
Frédéric Chopin en samling med preludier och under 1900-talet gjorde
Sjostakovitj en samling. Därefter har ett gäng kompositörer blivit så
inspirerade att de har komponerat musik med temat "alla 24 tonarter".
När den fritonala musiken började komma i början av 1900-talet, främst genom Arnold Schönberg efter en ganska avancerad tonkonst i senromantiken, så har faktiskt det där intresset för de 24 tonarterna funnits kvar hos vissa. Trots att de flesta kompositörer som föddes i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet använde modernare tonspråk så gjorde ovanstående kompositörer undantag just för en sådan samling.
De största samlingarna efter Bachs "Das wohltemperirte Klavier"
24 preludier för piano OP.28 - Frédéric Chopin (1810 - 1849)
De 24 preludierna för piano i OPUS 28
av
Frédéric Chopin är ganska korta, ett i varje tonart. Man kan säga att tonspråket
är en inledning på romantiken, ungefär där Mozart eller Beethoven slutade.
Chopin hade pianot som sitt instrument och han skrev uteslutande för det
instrumentet. Även vid andra genres än solomusik för piano använde Chopin piano
i orkestrar eller i sonater. Därför är det kanske inte så konstigt att han skrev
de tjugofyra styckena.
Preludierna är sorterade efter kvintcirkelns mönster. Preludium nr 1 i C dur, nr
2 i a moll, nr 3 i G dur, nr 4 i e moll och så vidare tills de sista preludierna
nr 23 i F dur och nr 24 i d moll. Så här ser sorteringen ut i sin helhet:
Svenska | Engelska | Franska | Tempobeteckning | År |
nr 1 i C dur | no 1 in C major | n°1 en Ut majeur | Agitato | 1839 |
nr 2 i a moll | no 2 in a minor | n°2 en La mineur | Lento | 1838 |
nr 3 i G dur | no 3 in G major | n°3 en Sol majeur | Vivace | 1838-39 |
nr 4 i e moll | no 4 in e minor | n°4 en Mi mineur | largo | 1838 |
nr 5 i D dur | no 5 in D major | n°5 en Ré majeur | Molto allegro | 1838-39 |
nr 6 i h moll | no 6 in b minor | n°6 en Si mineur | Lento assai | 1838-39 |
nr 7 i A dur | no 7 in A major | n°7 en La majeur | Andantino | 1836 |
nr 8 i fiss moll | no 8 in f sharp minor | n°8 en Fa dièse mineur | Molto adagio | 1839-39 |
nr 9 i E dur | no 9 in E major | n°9 en Mi majeur | Largo | 1838-39 |
nr 10 i ciss moll | no 10 in c sharp minor | n°10 en Ut dièse mineur | Molto Allegro | 1838-39 |
nr 11 i H dur | no 11 in B major | n°11 en Si majeur | Vivace | 1838-39 |
nr 12 i giss moll | no 12 in g sharp minor | n°12 en Sol dièse mineur | Presto | 1838-39 |
nr 13 i Fiss dur | no 13 in F sharp major | n°13 en Fa dièse majeur | Lento | 1838-39 |
nr 14 i ess moll | no 14 in e flat minor | n°14 en Mi bémol mineur | Allegro | 1838-39 |
nr 15 i Dess dur | no 15 in D flat major | n°15 en Ré bémol majeur | Sostenuto | 1938-39 |
nr 16 i b moll | no 16 in b flat minor | n°16 en Si bémol mineur | Presto con fuoco | 1838-39 |
nr 17 i Ass dur | no 17 in A flat major | n°17 en La bémol majeur | 1836 | |
nr 18 i f moll | no 18 in f minor | n°18 en Fa mineur | 1838-39 | |
nr 19 i Ess dur | no 19 in E flat major | n°19 en Mi bémol majeur | 1838-39 | |
nr 20 i c moll | no 20 in c minor | n°20 en Ut mineur | 1838-39 | |
nr 21 i B dur | no 21 in B flat major | n°21 en Si bémol majeur | 1838-39 | |
nr 22 i g moll | no 22 in g minor | n°22 en Sol mineur | 1838-39 | |
nr 23 i F dur | no 23 in F major | n°23 en Fa majeur | 1838-39 | |
nr 24 i d moll | no 24 in d minor | n°24 en Ré mineur | 1838-39 |
24 preludier för piano OP.11 - Alexander Skrjabin (1872 - 1915)
Precis som Chopin skrev
Alexander Skrjabin 24 preludier för piano, enligt samma mönster, fast något
senare då det rör sig om året 1896. Det var med andra ord en ung Skrjabin som
gav ut sitt OPUS 11 med de tjugofyra preludierna, en i varje tonart.
Tonspråket är senromantiskt, nästan modernt, fast håller sig inom gränserna
eftersom det är... ja, du vet väl vid det här laget vad som ska sägas. Samtliga
tjugofyra tonarter. Nedan följer listan i sin helhet.
Svenska | Engelska | Franska |
nr 1 i C dur | no 1 in C major | n°1 en Ut majeur |
nr 2 i a moll | no 2 in a minor | n°2 en La mineur |
nr 3 i G dur | no 3 in G major | n°3 en Sol majeur |
nr 4 i e moll | no 4 in e minor | n°4 en Mi mineur |
nr 5 i D dur | no 5 in D major | n°5 en Ré majeur |
nr 6 i h moll | no 6 in b minor | n°6 en Si mineur |
nr 7 i A dur | no 7 in A major | n°7 en La majeur |
nr 8 i fiss moll | no 8 in f sharp minor | n°8 en Fa dièse mineur |
nr 9 i E dur | no 9 in E major | n°9 en Mi majeur |
nr 10 i ciss moll | no 10 in c sharp minor | n°10 en Ut dièse mineur |
nr 11 i H dur | no 11 in B major | n°11 en Si majeur |
nr 12 i giss moll | no 12 in g sharp minor | n°12 en Sol dièse mineur |
nr 13 i Gess dur | no 13 in G flat major | n°13 en Sol bémol majeur |
nr 14 i ess moll | no 14 in e flat minor | n°14 en Mi bémol mineur |
nr 15 i Dess dur | no 15 in D flat major | n°15 en Ré bémol majeur |
nr 16 i b moll | no 16 in b flat minor | n°16 en Si bémol mineur |
nr 17 i Ass dur | no 17 in A flat major | n°17 en La bémol majeur |
nr 18 i f moll | no 18 in f minor | n°18 en Fa mineur |
nr 19 i Ess dur | no 19 in E flat major | n°19 en Mi bémol majeur |
nr 20 i c moll | no 20 in c minor | n°20 en Ut mineur |
nr 21 i B dur | no 21 in B flat major | n°21 en Si bémol majeur |
nr 22 i g moll | no 22 in g minor | n°22 en Sol mineur |
nr 23 i F dur | no 23 in F major | n°23 en Fa majeur |
nr 24 i d moll | no 24 in d minor | n°24 en Ré mineur |
24 preludier - Manuel Maria Ponce (1882 - 1948)
Många kända kompositörer har
sina rötter i Europa eller USA men Manuel Maria Ponce är ett undantag, för
han var född i Mexiko. Om Chopins kompositioner dominerades av pianomusik så är
Ponces verklista full av gitarrmusik.
Ponces 24 preludier för gitarr är korta, ofta i snabbt tempo. Tonspråket är relativt
modernt men ändå ganska fint att lyssna på. Liksom en av sina samtida, Marcel Dupré använde sig Ponce sig av alla tonarter och han sorterade dem efter Chopins
system. Läs detaljer nedan:
Svenska | Engelska | Franska |
nr 1 i C dur | no 1 in C major | n°1 en Ut majeur |
nr 2 i a moll | no 2 in a minor | n°2 en La mineur |
nr 3 i G dur | no 3 in G major | n°3 en Sol majeur |
nr 4 i e moll | no 4 in e minor | n°4 en Mi mineur |
nr 5 i D dur | no 5 in D major | n°5 en Ré majeur |
nr 6 i h moll | no 6 in b minor | n°6 en Si mineur |
nr 7 i A dur | no 7 in A major | n°7 en La majeur |
nr 8 i fiss moll | no 8 in f sharp minor | n°8 en Fa dièse mineur |
nr 9 i E dur | no 9 in E major | n°9 en Mi majeur |
nr 10 i ciss moll | no 10 in c sharp minor | n°10 en Ut dièse mineur |
nr 11 i H dur | no 11 in B major | n°11 en Si majeur |
nr 12 i giss moll | no 12 in g sharp minor | n°12 en Sol dièse mineur |
nr 13 i Fiss dur | no 13 in F sharp major | n°13 en Fa dièse majeur |
nr 14 i ess moll | no 14 in e flat minor | n°14 en Mi bémol mineur |
nr 15 i Dess dur | no 15 in D flat major | n°15 en Ré bémol majeur |
nr 16 i b moll | no 16 in b flat minor | n°16 en Si bémol mineur |
nr 17 i Ass dur | no 17 in A flat major | n°17 en La bémol majeur |
nr 18 i f moll | no 18 in f minor | n°18 en Fa mineur |
nr 19 i Ess dur | no 19 in E flat major | n°19 en Mi bémol majeur |
nr 20 i c moll | no 20 in c minor | n°20 en Ut mineur |
nr 21 i B dur | no 21 in B flat major | n°21 en Si bémol majeur |
nr 22 i g moll | no 22 in g minor | n°22 en Sol mineur |
nr 23 i F dur | no 23 in F major | n°23 en Fa majeur |
nr 24 i d moll | no 24 in d minor | n°24 en Ré mineur |
24 inventioner OP.50 - Marcel Dupré (1886 - 1971)
Dupré skrev
mycket musik för orgel, däribland 24 inventioner
(OPUS 50) som utkom 1956, en invention i varje dur- och molltonart. Inventioner är visserligen
inte lika vanligt som preludier men de båda var vanliga under slutet av barocken
och Bach skrev många preludier, fugor och inventioner.
Duprés inventioner använder sig av relativt moderna tongångar kombinerat med den
gamla tonkonsten. Ordningen på inventionerna är dock avvikande från såväl Bachs
ordningssystem som Chopins.
Svenska | Engelska | Franska |
nr 1 i C dur | no 1 in C major | n°1 en Ut majeur |
nr 2 i a moll | no 2 in a minor | n°2 en La mineur |
nr 3 i G dur | no 3 in G major | n°3 en Sol majeur |
nr 4 i e moll | no 4 in e minor | n°4 en Mi mineur |
nr 5 i F dur | no 5 in F major | n°5 en Fa majeur |
nr 6 i d moll | no 6 in d minor | n°6 en Ré mineur |
nr 7 i D dur | no 7 in D major | n°7 en Ré majeur |
nr 8 i h moll | no 8 in b minor | n°8 en Si mineur |
nr 9 i B dur | no 9 in B flat major | n°9 en Si bémol majeur |
nr 10 i g moll | no 10 in g minor | n°10 en Sol mineur |
nr 11 i A dur | no 11 in A major | n°11 en La majeur |
nr 12 i fiss moll | no 12 in f sharp minor | n°12 en Fa dièse mineur |
nr 13 i Ess dur | no 13 in E flat major | n°13 en Mi bémol majeur |
nr 14 i c moll | no 14 in c minor | n°14 en Ut mineur |
nr 15 i E dur | no 15 in E major | n°15 en Mi majeur |
nr 16 i ciss moll | no 16 in c sharp minor | n°16 en Ut dièse mineur |
nr 17 i Ass dur | no 17 in A flat major | n°17 en La bémol majeur |
nr 18 i f moll | no 18 in f minor | n°18 en Fa mineur |
nr 19 i H dur | no 19 in B major | n°19 en Si majeur |
nr 20 i giss moll | no 20 in g sharp minor | n°20 en Sol dièse mineur |
nr 21 i Dess dur | no 21 in D flat major | n°21 en Ré bémol majeur |
nr 22 i b moll | no 22 in b flat minor | n°22 en Si bémol mineur |
nr 23 i Gess dur | no 23 in G flat major | n°23 en Fa bémol majeur |
nr 24 i ess moll | no 24 in e flat minor | n°24 en Mi bémol mineur |
24 preludier & fugor OP.87 - Dmitrij Sjostakovitj (1906 - 1975)
Åren 1950 och 1951 skrev Dmitrij
Sjostakovitj 24 preludier &
fugor för piano i sitt OPUS 87 där varje preludium och fuga har sin tonart.
Liksom Chopins samling med 24 preludier är Sjostakovitjs preludier och fugor
sorterade efter hur tonarterna ligger i kvintcirkeln. (nr 1 i C dur, nr 2 i a
moll, nr 3 i G dur, nr 4 i e moll och så vidare). Tonspråket är relativt modernt
och bygger på kromatiska skalan.
Vissa stycken påminner enligt mig om vissa av Johann Sebastian Bachs preludier
och fugor ur Das wohltemperirte Klavier fast i nyare versioner. När jag lyssnar på Sjostakovitjs OPUS
87 kan jag finna Bach i vissa av
preludierna och fugorna. Bara att
Sjostakovitj skrev "preludier
och fugor" är för mig ett tecken på att han intresserade sig av Bachs musik. I
ett senare sammanhang, när jag lyssnade på radio, sa radioprataren att
"Sjostakovitj hade Bach som inspirationskälla när han skrev sina verk". Det
innebar att mina tankar och vad jag helt enkelt trodde var sant.
Nedan följer listan i sin helhet.
Svenska | Engelska | Franska |
nr 1 i C dur | no 1 in C major | n°1 en Ut majeur |
nr 2 i a moll | no 2 in a minor | n°2 en La mineur |
nr 3 i G dur | no 3 in G major | n°3 en Sol majeur |
nr 4 i e moll | no 4 in e minor | n°4 en Mi mineur |
nr 5 i D dur | no 5 in D major | n°5 en Ré majeur |
nr 6 i h moll | no 6 in b minor | n°6 en Si mineur |
nr 7 i A dur | no 7 in A major | n°7 en La majeur |
nr 8 i fiss moll | no 8 in f sharp minor | n°8 en Fa dièse mineur |
nr 9 i E dur | no 9 in E major | n°9 en Mi majeur |
nr 10 i ciss moll | no 10 in c sharp minor | n°10 en Ut dièse mineur |
nr 11 i H dur | no 11 in B major | n°11 en Si majeur |
nr 12 i giss moll | no 12 in g sharp minor | n°12 en Sol dièse mineur |
nr 13 i Fiss dur | no 13 in F sharp major | n°13 en Fa dièse majeur |
nr 14 i ess moll | no 14 in e flat minor | n°14 en Mi bémol mineur |
nr 15 i Dess dur | no 15 in D flat major | n°15 en Ré bémol majeur |
nr 16 i b moll | no 16 in b flat minor | n°16 en Si bémol mineur |
nr 17 i Ass dur | no 17 in A flat major | n°17 en La bémol majeur |
nr 18 i f moll | no 18 in f minor | n°18 en Fa mineur |
nr 19 i Ess dur | no 19 in E flat major | n°19 en Mi bémol majeur |
nr 20 i c moll | no 20 in c minor | n°20 en Ut mineur |
nr 21 i B dur | no 21 in B flat major | n°21 en Si bémol majeur |
nr 22 i g moll | no 22 in g minor | n°22 en Sol mineur |
nr 23 i F dur | no 23 in F major | n°23 en Fa majeur |
nr 24 i d moll | no 24 in d minor | n°24 en Ré mineur |
Lite information omkring samlingar med de tjugofyra tonarterna i form av preludier, fugor och inventioner.
Till föregående sida | Till Das wohltemperirte Klavier - Bach |
Till musiksidan | Till sidan om klassisk musik |
Till sidan om olika kompositörer | Till startsidan |
Så här skulle jag eventuellt sortera mina egna preludier & fugor.
Om jag själv skulle komponera en komplett samling med väl arbetade egenkomponerade pianostycken i form av preludier & fugor eller ensatsiga stycken - en i varje tonart - så skulle min lista exempelvis kunna se ut på följande sätt.
CLV | Svenska | Engelska | Franska | Italienska |
246 | nr 1 i C dur | no 1 in C major | n°1 en Ut majeur | n°1 en Do maggiore |
247 | nr 2 i a moll | no 2 in a minor | n°2 en la mineur | n°2 en la minore |
248 | nr 3 i Dess dur | no 3 in D flat major | n°3 en Ré bémol majeur | n°3 en Re bemolle majeur |
249 | nr 4 i b moll | no 4 in c sharp minor | n°4 en si bémol mineur | n°4 en si bemolle minore |
250 | nr 5 i D dur | no 5 in D major | n°5 en Ré majeur | n°5 en Re maggiore |
251 | nr 6 i h moll | no 6 in h minor | n°6 en si mineur | n°6 en si minore |
252 | nr 7 i Ess dur | no 7 in E flat major | n°7 en Mi bémol majeur | n°7 en Mi bemolle maggiore |
253 | nr 8 i c moll | no 8 in c minor | n°8 en ut mineur | n°8 en ut minore |
254 | nr 9 i E dur | no 9 in E major | n°9 en Mi majeur | n°9 en Mi maggiore |
255 | nr 10 i ciss moll | no 10 in ciss minor | n°10 en ut dièse mineur | n°10 en ut diesis minore |
256 | nr 11 i F dur | no 11 in F major | n°11 en Fa majeur | n°11 en Fa maggiore |
257 | nr 12 i d moll | no 12 in d minor | n°12 en ré mineur | n°12 en re minore |
258 | nr 13 i Fiss dur | no 13 in F sharp major | n°13 en Fa dièse majeur | n°13 en Fa diesis maggiore |
259 | nr 14 i diss moll | no 14 in d sharp minor | n°14 en ré dièse mineur | n°14 en re diesis minore |
260 | nr 15 i G dur | no 15 in G major | n°15 en Sol majeur | n°15 en Sol maggiore |
261 | nr 16 i e moll | no 16 in e minor | n°16 en mi mineur | n°16 en mi minore |
262 | nr 17 i Ass dur | no 17 in A flat major | n°17 en La bémol majeur | n°17 en La bemolle maggiore |
263 | nr 18 i f moll | no 18 in f minor | n°18 en fa mineur | n°18 en fa minore |
264 | nr 19 i A dur | no 19 in A major | n°19 en La majeur | n°19 en La maggiore |
265 | nr 20 i fiss moll | no 20 in f sharp minor | n°20 en fa dièse mineur | n°20 en fa diesis minore |
266 | nr 21 i B dur | no 21 in B flat major | n°21 en Si bémol majeur | n°21 en Si bemolle maggiore |
267 | nr 22 i g moll | no 22 in g minor | n°22 en sol mineur | n°22 en sol minore |
268 | nr 23 i H dur | no 23 in B major | n°23 en Si majeur | n°23 en Si maggiore |
269 | nr 24 i giss moll | no 24 in g sharp minor | n°24 en sol dièse mineur | n°24 en sol diesis minore |
Jag har på sätt och vis gått igenom alla tjugofyra tonarter, men jag har inte gjort det på ett sätt som motsvarar exempelvis Bachs sätt att möta samtliga tonarter.
Uppdaterat: 2011-11-22
Källa: http://www.wikipedia.org/ (flera sidor från engelskspråkiga Wikipedia)
Till startsidan | Till föregående sida |
Till sidan om musik | Till den klassiska musiken |