Rederiet - En odödlig serie
Text: Christopher Lundgren
Foton från liveintervjuer: Redaktionen
Foton från telefon- och e-postintervjuer: se respektive bild
Citerat om Rederiet i de fristående
intervjuerna
Jag har
intervjuat ett flertal
medverkande skådespelare, då jag först intervjuade Patrik Bergner, Per Graffman och Minna Treutiger
till artikeln Rederiet-nostalgi och sedan under årens lopp
intervjuat flera skådespelare som haft allt från gästroller till större
återkommande roller i serien. Listan är sorterad efter
skådespelarnas namn.
Skådespelarna
Minna Treutiger,
Patrik Bergner och
Per Graffman intervjuade
jag specifikt för artikeln Rederiet-Nostalgi medan övriga intervjuer
var mer allmänna men med några relaterade frågor till Rederiet. Dock
hade jag ganska många frågor till både Anna-Maria Käll, Erika
Höghede och
Duncan Green. Intervjun med Niklas Falk innehöll faktiskt ingen
fråga om hans medverkan i serien men han nämns här eftersom jag ändå
har fått träffa honom.
|
Skådespelare: |
Anna-Maria Käll |
|
Karaktär: |
Emelie Lindberg |
Medverkade: |
Avsnitt 187 – 216, 235 – 237, 239 – 242, 244 – 252
(säsong 13 – 14 och 16) |
Intervju: |
Stockholm, april
2016 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Hur var det att spela Emelie Lindberg i Rederiet?
Det var jättekul. Det är just en sådan här roll. Det fanns det
där att vara stark men hon var ganska mångbottnad, hon var ganska
svag eftersom hon var så påverkbar och ville vara någon annan och
så. Jag var tvungen att göra henne båda stark och svag. Sedan kommer
jag ihåg att de ville att det skulle synas att jag var ond men det
ville inte jag utan att det kommer sedan så att publiken ska tro
lite att hon är god så det var ganska kul tyckte jag. Sedan var det
kul när hon blev väldigt galen så det var jätteroligt. Ja, mer
sådant!
Så du skulle kunna tänka
dig att göra fler liknande roller framöver.
Ja absolut
Vad minns du mest från din
medverkan i serien?
Jag kommer ihåg att jag stod borta nästan vid centralen där nere vid
vattnet, där skulle jag låtsaskasta det där vapnet. Jag hade ett stort
gevär och folk gick förbi och blev lite oroliga och det var mitt på
dagen, det var ganska mycket folk som springer och går ut med hundar
där. Det kändes lite spännande, märkligt. Sedan kommer jag ihåg att det
var roligt. Jag var aldrig på båten på riktigt men jag var liksom… det
var en uppbyggd miljö, men det var mycket roliga människor och man fick
gå upp tidigt och sitta i smink och sådana där saker men det var kul.
Jag kan tänka mig det.
Rederiet var en sådan stor serie som sågs av väldigt många.
Ja, jättestor. Många år gick det ju. Jag kommer inte ihåg vilket år
jag var med men jag kommer ihåg att det hade pågått en herrens massa år.
Kollade du själv på serien?
Ja det gjorde jag då.
Kollade du något innan du
var med?
Ibland. Jag ska inte säga att jag gjorde det jättemycket innan men
jag visste absolut vilka Joker och gänget var. Bengt Bauler, som spelade
Carl, han och jag jobbade tillsammans på Dramaten så att jag hade sett
honom och tittat på honom så att säga. Så var det han som regisserade
bland annat, så jag jobbade med honom som både skådespelare och regissör
så det var väldigt kul.
Hur kändes det att han var
både skådespelare och regissör?
Bara bra. Han hade jobbat i så många år med det där så att jag hade
fullt förtroende för att han klarade av det. Det var några till som
gjorde det. Thomas Hellberg var också en roll och sedan samtidigt
regissör.
Just det. Han var ju kapten
Lager där, Georg Lager. Han brann ju inne, det brann på båten.
Just det. Jag vet att han regisserade också.
Hur fick ni Emelie att se
så otäck ut med tredje gradens brännskador?
Då fick man ta sådant klister. Det finns något speciellt klister som
man liksom limmar på så här och då blir det som ett, om man ska säga,
det blir som att huden liksom spänns och då blev det så att säga
klistret –VAD 14:58 då såg det ut som ärr och jag fick sitta i ganska
många timmar i sminket alltså. Jag vet inte om de hade byggt på
någonting också. Jag har för mig att de byggde på något, satte dit ärr
och sedan var det väldigt mycket röda fläckar som om jag hade brunnit.
Det där klistret gjorde att det såg ut lite som du vet när man haft ett
sår och så läker det, det blir liksom lite skinnflagor så här. Det såg
väldigt verkligt ut men det var smink helt enkelt.
Det såg bra ut men lite
otäckt.
Jag förstår det.
Samlar du på
Rederiet-boxarna på DVD?
Nej jag har inte gjort det, jag kanske borde göra det. Jag skulle
egentligen vilja ha det som jag gjorde men jag har inte hittat det. Det
finns alltså Rederiet-boxar?
Det gör det för det gick i
tjugo säsonger och varje säsong är samlad på en egen box med fyra till
fem skivor, och de har släppt sjutton boxar så allt material med dig
finns redan.
Vet du vilket år jag var med då?
Det var 1998 till 2000.
Då kanske 1998 och 1999 borde jag köpa. Bra idé! Jag tror att jag
gör det.
Det tycker jag låter bra.
Det är kul för mig att ha ju, eller hur?
Att ha som minne så där, om
man har varit med någonstans kan det vara en stolthet att ha det
materialet själv.
Absolut. Jag håller med dig.
Egentligen borde ni som
jobbar få det ändå.
Alltså det fick vi inte, och jag vet att jag försökte, du vet när
man söker jobb som skådespelare kan det vara så att man vill skicka in
någonting som man redan har gjort, det vill de ha, castar och så där,
och då var det jättedyrt att få ut det där. Det var lite dumt faktiskt.
|
Skådespelare: |
Bert-Åke Varg |
|
Karaktär: |
Gustav Sjögren |
Medverkade: |
Avsnitt 1 - 318 (Säsong 1 - 20) |
Intervju: |
Stockholm, september 2015 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Vilken rollkaraktär tror du att folk mest förknippar dig med?
Det går efter ålder. Det är många 40- och 50-åriongar som tycker att
”Gud jag var rädd för dig när jag var liten” för att de trodde att
jag var ugglan. De andra tyckte att det var roligt men många som var
rädda, de var små då. Den har ju följt med. Fint som snus med Eva
Bysing var ju också en succé vi hade, och Rederiet naturligtvis.
Hur var det att spela maskinisten Gustav Sjögren i Rederiet?
Ja det var bra. Han är väldigt lik mig som person, värderingar fast
jag är gladare. Jag är galen i Gustav.
Jag gillade honom, han var en av mina
favoriter.
Ja vad trevligt. Sedan var det bra besatt. Alla roller var bra besatta.
De som gjorde castingen där jobbade väldigt bra.
Fick du gå någon maskinutbildning innan du
åtog dig rollen som Gustav?
Nej vad fan, det har man ju gjort förr (Skratt). Nej det behövde man
inte. Att hamra och hålla på med mekanik det har väl de flesta, de vet
hur en skiftnyckel ska hållas.
Har du några minnen från Rederiet med tanke
på att serien pågick så länge?
Jag har bara goda minnen av den serien för alla försökte vara på topp
och inget slarv i motsats till er (skratt). Det var väldigt
professionellt.
Tycker du om att fiska så mycket som du
gjorde i serien?
Det är bara roligt att fiska när man får fisk. Jag har lagt av nu.
|
Skådespelare: |
Daniel Gustavsson
|
|
Karaktär: |
Mattias Andersson |
Medverkade: |
Avsnitt
271 – 318 (Säsong 18 - 20) |
Intervju: |
Stockholm, april 2015 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Vilken roll förknippar folk dig mest med?
Det är lite olika. Många har sett Rederiet, jag var ju med i
Rederiet. Saltön är också en del som har sett, det var ju sådana
stora serier och många kollade på dem. Det var flera miljoner som
såg Rederiet varje dag. Saltön tror jag också, så det är nog mest
dem. Sedan barn, jag och min sambo gör ju ett program som heter Mina
pinsamma föräldrar, det är om en pinsam pappa och den finns på
Barnkanalen, bland barn är jag känd för det. Det är TV mest för mig,
det är det som går ut mest och det är det folk tittar på. Jag är
inte särskilt känd. Folk tror att de känner mig, de vet inte var de
har träffat mig någonstans, de har sett mig på TV antagligen. Ibland
kommer det fram någon som hälsar på mig och trär att den känner mig:
”Hej Niklas” eller något sådant där.
Hur tyckte du det var att göra rollen som Mattias i Rederiet?
Nu är det ganska längesedan
jag gjorde det där så det är tretton år sedan. Det var ju roligt. De
hade ju ganska… ibland skrattade jag åt vissa historier som är ganska
roliga, som att jag var kär i den kvinnliga kaptenen, hon hade en ond
tvillingsyster. Man visste ju aldrig vem det var. Jag hade kul på
Rederiet. Ett och ett halvt år där höll jag på, i fyra säsonger. Det var
ju en speciell tid. Nu är det ju mycket mer konkurrens från olika
Netflix och HBO, flera kommersiella stationer, men då fanns det inte så
mycket så då tittade väldigt många på samma grej så det var ju väldigt
populärt Det var ju kul.
Minns du något speciellt
från inspelningen eller från övriga som var med?
Ja, vad hette hon. Bengtsson, hon var en säkerhetskvinna på båten.
Hon och jag hade roligt. Hon skrattade åt mina skämt ganska mycket. Vi
hade en scen där vi började skratta, hon skulle öppna en dörr och så
fort hon fick syn på mig så började hon att skratta så vi fick göra
jättemånga omtagningar. Hon skulle skälla ut mig: ”Hörru du du” så
började hon skratta direkt. ”Nej vi tar om det, hörru du du” det kommer
jag ihåg. Jag skrattade också åt det. Tillslut satte vi den där. Sedan
kommer jag också ihåg, jag stod ju kvar på båten och vinkade av Joker.
Joker var ju den kändaste karaktären, det var jag som vinkade farväl
till Joker när han gick av båten. Det kommer jag ihåg, det var lite
sorgligt.
Apropå Bengtsson så kan jag
tänka mig att hon som skådespelare, Yvonne Schaloske, verkar väldigt
trevlig som människa. Jag har fått intrycket av att hon är väldigt
trevlig privat. Jag har aldrig träffat henne personligen men jag har
sett en intervju med henne i programmet ”Tack och hej Rederiet” som
gjordes precis när sista säsongen avslutades och det sändes på SVT och
det finns på Öppet arkiv nu. Där intervjuade de flera av skådespelarna,
de som spelade Gustav, Beatrice, Joker och Uno med flera. Då var hon den
sista som de intervjuade och då verkade hon väldigt trevlig som person,
om man jämför med hennes karaktär Bengtsson så de var verkligen
kontraster.
Hon tyckte nog att det var
roligt att spela den där Bengtsson, just för att hon var ju väldigt
snäll och rolig, och en skojig person. Jag har inte träffat henne sedan
Rederiet tog slut.
|
Skådespelare: |
Daniel Sjöberg |
|
Karaktär: |
Tomas Nilsson |
Medverkade: |
Avsnitt
4 - 30 (Säsong 1 - 2) |
Intervju: |
Stockholm, augusti 2015 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Vilken är den bästa tv-serie du har varit
med i?
Jag har varit med i några olika men den som jag gjorde mest i det
var ju Rederiet och den var oerhört kul och bra för mig för jag var
väldigt ung, jag var 19 när jag gjorde den där och därför så var den
också viktig därför att jag fick jobba mycket och fick testa att
möta på många olika skådespelare, otroligt bra skådespelare och
jobba nära dem så det var väldigt roligt. Sedan har jag inte gjort
så många tv-serier egentligen, jag har gjort några smågrejer i andra
tv-serier så det får bli Rederiet.
Apropå Rederiet, hur fick du rollen som
Thomas Nilsson?
Det var så här att jag gjorde en novellfilm med en regissör och som
fotograf på den novellfilmen var en kille som jobbade på Sveriges
television och han sa att de håller precis på att söka roller till den
här nya tv-serien som ska heta Rederiet och utspelar sig på en båt, jag
tycker att du borde skicka in en ansökan dit, och då tänkte jag att om
han säger det och han jobbar ändå på TV och jag ville verkligen bli
skådespelare, det hade jag velat i många år så det var ju självklart och
jag skickade in direkt, och fick komma in på ett antal provfilmningar
och fick sedan rollen. Det var lite tur där att jag var med i den här
novellfilmen, annars hade jag inte ens vetat om att Rederiet skulle
göras, så ibland är det de här små tillfälligheterna som gör det.
Hur var själva medverkan?
Det var väldigt roligt. Det blev nästan som en familj, vi jobbade
väldigt intensivt. Vi spelade in hela serien på de första tv-studiorna
som byggdes i Stockholm som kallades för A1 och A2. De finns inte längre
men de låg vid stadion ungefär, och det som var bra där var att då kunde
scenografin för Rederiet stå uppställd i båda de här studiorna så det
var bara vi där så det blev lite som ett andrahem lite grann, man blev
väldigt hemtam. Annars när man jobbar med film och TV idag så är det
väldigt sällan så att saker och sting står uppställda utan man är på ett
ställe en dag och på något annat ställe en annan dag, då kan det i och
för sig bli en otroligt bra sammanhållning i gänget givetvis men här
fanns både platsen och gänget, både platsen och gänget var konstant och
det gjorde att det var väldigt härligt, man blev väldigt hemtam och det
var en underbar känsla när man var så ung och oerfaren som jag var och
verkligen försökte hitta ett sätt att jobba så det var kul. Det var
väldigt roligt med alla skådespelarna, det tekniska gänget och
regissörerna och alla bakom med mask och kostym, man blev väldigt tajta.
|
Skådespelare: |
Duncan Green |
|
Karaktär: |
Peter Henson |
Medverkade: |
Avsnitt
264 och 277 – 306 (Säsong 17 - 19) |
Intervju: |
Stockholm, 2010 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Vilken rollkaraktär tror du att du är mest
känd för?
Skratt. Det är väl Rederiet - Peter Henson - kan jag tänkta mig, om
man tittar på bred publik. TV har ju en jättegenomslagskraft. Det är
det nog tror jag.
Hur kommer det sig att du fick rollen som Peter Henson i Rederiet?
Jag vet inte, de ringde. Egentligen var det så att 1992 när Rederiet
satte igång då ringde dem första gången och ville att jag skulle
provfilma för Tony och då gick jag dit och provfilmade. På den tiden
var det så att: om man gör Rederiet, eller såpa, som skådis så nej
något sådant ska man inte göra, gjorde man det var det som att man
aldrig mer fick något jobb. Så jag tänkte: Fan, jag går dit och
provfilmar, jag var ganska kaxig, Jag kanske inte får något jobb men
då har de sett mig i alla fall. Fast jag trodde inte att jag skulle
få det men så tror jag att det var typ efter 40 minuter efter att
jag hade varit där så ringde de och ville direkt att jag skulle göra
Tony. Jag blev skitnervös. Regissören förstod att jag var lite så
där att kanske inte världens bästa manus, du vet man kanske blir
lite orolig för att vara med i en såpa och sedan kanske man inte får
några fler roller. Han sa att du får komma upp och läsa hur många
manus som helst, vi sätter dig med en kaffetermos så om du har
synpunkter på ändringar så är det bara att du säger det. Så var det,
men jag tackade faktiskt nej tyvärr därför att jag… Det var den
tiden. Folk var ganska elaka mot folk som var med i såpor på den
tiden så det var inte så lätt att få jobb. Jag hade nog inte fått de
jobben som jag har fått efter det om jag hade varit med, det är jag
säker på.
Men när de ringde år 2000 för
Peter Henson, då var den så himla bra roll och då visste jag att det var
sista året och jag ville gärna vara med för jag hade hört av folk att
det var väldigt roligt att få vara med i det där för det var ett schysst
gäng så då tackade jag ja och det har jag inte ångrat.
Vad är det som gjorde att
det var en sådan skillnad förutom rollkaraktärerna eftersom du lättare
tackade ja nu den här gången?
Dels var det nog att tiderna hade förändrats. Det skedde väldigt
mycket på tio år där. Bortåt 95, 96, då var det plötsligt helt okej att
göra såpa. Det var väl bara för att det fanns så många såpor. Först
fanns det ju nästan bara Storstad, Rederiet och Varuhuset och då var det
lite ofint. Sedan kom alla de här Vita lögner, OP7 så då var det mer
okej för det var nog vanligare att man tackade ja så det gick lättare.
Sedan var det nog också att jag kände att jag vågade lite mer. Jag sket
i vad folk tyckte
Hur tyckte du om det här
att Peter levde på gatan innan han kom till Sverige?
Det är ju så, det gör en del människor. Utom lands finns det en hel
del människor som har bott på gatan, som kommer från rika förhållanden
som har haft jättemycket pengar innan och sedan blivit urfattiga. Det
där är en helt annan sak i världen än i Sverige. I Sverige har vi det
väldigt bra. Vi har lätt att se ner på människor som kanske har det
sämre ställt och det är trist tycker jag.
Vad minns du mest från
inspelningarna av Rederiet?
Vad jag minns mest? Tidiga morgnar, ibland satt man i sminket kl.
6.30 och så skulle man vara i studion kanske halvnio. Det är många som
ska sminka sig.
Vad jag minns mest… Det var en kul tid. Det var jätteroligt att jobba
med kamerateamet och… Det var nog den känslan jag minns mest, att man
var ju nervös i början, jag tänkte:
Hur ska det gå att jobba i studion med tre kameror hela tiden? Ibland
var det fyra, fem kameror. Då blir man lite.: Kommer jag att fixa det
här? Kan jag tekniken för det här?
Men där måste jag säga att alla, hela crew, hela kamerateamet var
jättebra på att få en att känna att man hade gjort det i hela sitt liv.
Man kände sig hemma.
Vad minns du mest från
Rederiets historia i överhuvudtaget då?
Menar du Rederiets historia eller den tiden som jag var med i
serien?
Både och egentligen, om vi
tar först Rederiets historia i överhuvudtaget?
Okej, då var det så här att när producenten ringde mig och tyckte
att jag skulle göra det här så var jag tvungen och generat säga att: Du,
kan du skicka några kassetter för jag har inte sett Rederiet så
ordentligt så jag vet fan inte vad du pratar om. Hon började direkt
prata om att:
- Du kommer att vara son till Dahlén. - Jaha, okej.
Jag fattade inte vad hon pratade om, så att så lite visste jag om
Rederiet på det sättet. Jag tror att i början när man tittade på
Rederiet, för jag kollade ju i början, så tyckte man att det var
konstigt för att såpa är ju lite konstigt för att det är fyrkantigt.
Sedan tyckte jag att det blev väldigt mycket bättre och mot slutet
tyckte jag faktiskt att det var väldigt hög kvalitet på det ibland och
då var det ju väldigt roligt att se det. Ibland tycker jag nu i
efterhand att många grejer man har sett, där kanske det har varit bättre
om det som kan kallas seriösa serier i TV.
Vad minns du mest bara från
din tid i Rederiet?
Gud, det var nog att man gick på något slags moln för att… Det var
väldigt speciellt när man börjar jobba med någonting… Jämför man med när
jag jobbar på en teater så har man premiär och så kommer publiken och så
kanske någon kommer och skriver om det, men här så spelar du in
någonting in någonting ena veckan, sedan sänds det i TV för 1,6 miljoner
varje torsdag så att på fredagen får du konstiga känningar när man går
på stan. När man går med det där i, det var nio månader jag var med, så
då blir det ju att man går på något slags moln samtidigt som det är lite
läskigt också men jag hade ju kul och blev väldigt omtyckt också så jag
hade nog en väldigt bra tid där.
Saknar du Rederiet ibland?
Nej, inte direkt, det gör jag nog inte. Jag kan sakna att få göra så
mycket i TV och film för det får jag inte göra så ofta. Jag är en sådan
som man bara använder på scenen egentligen och jag skulle jättegärna
vilja göra mycket mer på TV och på film så det kan jag sakna,
Kontinuiteten att få jobba framför kameran hela tiden.
Träffar du någon av de andra skådespelarna
som medverkade i Rederiet ibland?
Ja, jag känner… Det är ju en ganska liten bransch så jag känner en del
av dem redan innan. Patrik Bergner, Rikard Bergqvist… Per Graffman och
jag, vi var ju… han spelade falska Peter Henson. Vi har ju spelat ihop
på scen efter det flertalet gånger och vi känner varandra. Vissa känner
man till, vissa är bekanta och vissa är man god vän med.
Fanns det någon som du inte ens visste vem
det var?
Som fanns med i Rederiet?
Ja.
Nej, det tror jag faktiskt inte.
Hade du någon favoritkaraktär bortsett från dina egna
karaktärer?
Nej, jag tror inte det. Nej, jag var nog så uppfylld av mig själv
och min karaktär.
Du spelade en del mot Lotta
Karlge, hur var det att spela mot henne? Ni hade ju en del romanser
som rollkaraktärer.
Sådant där tänker man inte på. Vi hade jättekul när vi jobbade. Vi
jobbade väldigt lätt ihop. Sådana här romantiska grejer, det blir ju… Om
du ska ta om den där pussen eller den där kramen femtioelfte gången från
en annan vinkel och sedan en vinkel till och så är det tjugo personer
runt omkring dig, en står med en bom, en står med en lampa, en står med
en liten vit kudde för att det ska se lite bättre ut i ansiktet. Då
tänker du inte direkt på att det ska vara mysigt direkt. Det är
verkligen jobb bara.
Jag förstår, man får stänga
av känslorna.
Man lånar känslor för att få det att bli bra naturligtvis för man
inte riktigt ljuga i bilden så där men däremot så… Det blir på ett annat
sätt, det är det som är speciellt med att vara skådis med att använda
känslor. De känslor som ni har använder vi, fast framför folk för att
liksom berätta någonting.
Hur tror du att stödet för
Rederiet hade varit om det hade gått idag?
I och för sig så tror jag att det skulle kunna bli en ny bom igen
med såpa faktiskt. När det tog slut var det precis lagom alltså för då
hade det varit en trend i tio år med såpa, jättemycket. Sedan kom det
här med dokusåpor och den biten, reality, men nu har väl det liksom
börjat tjäna sitt syfte tror jag så nu är folk trötta på det istället.
Nu kanske det kommer såpa igen.
Visste du att Uno Kronkvist
hette Uno Kronstedt i de första 30 avsnitten?
Nej, det hade jag ingen aning om.
Det var så här, jag läste
på Internet för några månader sedan om varför. Det var så här att när de
hade skrivit manus och rollkaraktärerna… Så när Rederiet hade visats i
några avsnitt så var det en, jag vet inte om han var domare eller
åklagare eller försvarsadvokat, men han hette Uno Kronstedt som hotade…
Han tyckte absolut inte om att karaktären råkade heta så han hotade med
stämning om de inte ändrade på namnet.
Ja, ja, ja.
Händer det att folk känner
igen dig när du är ute på stan?
Det händer nog fortfarande, även om det inte händer så ofta som
strax efter Rederiet. Det var kanske… Tre år efter Rederiet var det
fortfarande ofta – jag bodde då i Stockholm - som man sprang på folk som
hälsade på Peter Henson fast de efter några minuter fattade att jag var
en skådis: och vad hette han då? De kände Peter Henson men de kände inte
mig. Sedan droppade det där av men man märker nu när Wallander gick, så
dagen efter märkte jag att folk gick i Coop-butiken och tittade lite
extra. Jag tror inte att folk alltid är riktigt medvetna om var de har
sett mig. Det är mer att de tittar och känner igen ansiktet men kanske
inte kommer ihåg var.
|
Skådespelare: |
Erika Höghede |
|
Karaktär 1: |
Karin Bergström |
Medverkade: |
Avsnitt
288 – 306 (Säsong 17 - 19) |
Karaktär 2: |
Anna Lindell (Karis onda tvillingsyster) |
Medverkade: |
Avsnitt
288 – 318 (Säsong 18 - 20) |
Intervju: |
Uppsala, januari
2011 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Hur kommer det sig att du fick rollen som
kapten Karin Bergström i Rederiet?
Det får du egentligen fråga Bengt Bauler om för det var han som
anställde mig första gången så jag kom på intervju där och sedan
bestämde han sig så jag vet inte vad han såg hos mig, att jag ser
sträng ut kanske. SKRATT.
Vilket jag tycker inte verkar märkas här.
Nej precis, jag kan se sträng ut.
Hur gick det till rent tekniskt när Karin och Anna medverkade i
samma scener?
Åh, det där var ju så speciellt. Från början så var det så att jag
fick reda på att jag skulle vara kapten, utav Bengt Bauler. Sedan sa
han: ”Så har vi funderingar på att du sedan ska få en tvilling”. Han
berättade inte när det skulle bli och då fick jag tänka som
skådespelerska: ”Hur ska jag göra det här som skådespelerska”. Då
tänkte jag att jag måste vara väldigt, väldigt vanlig som den första
kaptenen för annars när tvillingsystern kommer in så kommer man
inte… man måste märka skillnad på dem, lite grann, så då tänkte jag
så.
Rent tekniskt gjorde de så att
när vi var i samma bild till exempel, då fick jag först spela Karin.
Anna och Karin heter dem. Först Karin på vänster sida av bilden. Sedan
så rörde de inte kameran så att ingen fick gå in så att den skakade
eller något. Sedan fick jag gå över på andra sidan och spela emot och
sedan lade de ihop de två bilderna så att jag kom på samma. Sedan var
det också en scen där jag skulle slåss med min tvillingsyster, då hade
jag stand in så jag hade två stycken som var likadana, som såg likadana
ut som jag. De hade valt två stycken personer som ungefär samma profil,
samma kroppsbyggnad så att då fick jag spela mot, en var SM-mästare i
judo, som jag skulle slåss med, så kom det in en stuntkoordinator som
var influgen från Finland som var specialist på slagsmålsscener på
film som lärde oss hur vi skulle göra. Den går att se på Youtube den
slagsmålsscenen. Det är inte jag… jag slåss med en person som har fått
peruk och som de har klätt ut precis som mig så det var ju roligt för
sedan hade de ytterligare en stand in så vi var tre stycken som satt på
fika mellan tagningarna och hade fikarast, då satt jag och fikade med
två som såg likadana ut som jag så vi var tre exakt likadana.
Så man kan säga att ni var
trillingar.
Man kan säga att vi var trillingar den dagen i alla fall. Det var
lite konstigt.
Vad minns du mest från
Rederiet nio år efter sista säsongen och saknar du det ibland?
Ja, vad minns jag mest? Det är den där tvillingfighten när vi stod
ute p ådeck och det var så konstigt att slåss med sig själv. Annars så
minns jag alla vänner, inför tagningarna och så där. Just att vi var ett
sammansvetsat gäng och det var härliga människor, Bert-Åke Varg,
Johannes Brost och alla de så det var ett härligt gäng. Men sedan kommer
jag inte ihåg alla scener för vi spelade in så mycket. Sedan var det kul
att åka Ålandsbåt en gång i månaden.
Saknar du Rederiet ibland?
Jag saknar mina arbetskamrater och jag saknar den tiden lite grann
men inte så där jättemycket. Jag tycker att vi gjorde det klart på något
sätt.
Tittade du själv på
Rederiet ibland och tittade du i så fall innan du själv medverkade?
Om jag råkade hamna framför TV:n när Rederiet var då tittade jag men
det var inte så att jag valde att titta på det så det var inte min
favoritserie men sedan tittade jag mycket på det naturligtvis eftersom
jag själv var med och ville se hur det blev.
Förknippas du ibland med
dina rollkaraktärer ur Rederiet?
Det vet jag ju inte för att jag frågar inte folk så där men många
kommer fram och känner igen mig ibland men eftersom jag ser så
annorlunda ut så känner inte alltid folk igen mig. Jag har ändrat frisyr
och så blivit äldre men många hör av sig fortfarande på Facebook eller
på mejl eller ibland får jag brev så det märks att det var en serie som
verkligen många tittade på och som fortfarande tänker på det så på det
sättet förknippas jag med det.
Vem tycker du var roligast att spela
av Karin eller Anna?
Jag måste säga att den elakaste var roligast.
Skratt. Det är så roligt att få vara så knäpp. Det är spännande så det
var roligt.
Fick du styra båten på riktigt?
Ja, en gång fick jag faktiskt det. Nu kommer
jag inte ihåg längre men jag tror inte att jag skulle vilja styra båtar.
Jag tror inte att jag är så bra på det men de sköter sig mycket själva
faktiskt de där stora båtarna, de har autopilot.
Var det bara Freja som kapten
Bergström arbetade ombord på?
Ja, det var det faktiskt.
Träffar du någon av de andra
skådespelarna som medverkade i Rederiet ibland?
Ja, vi springer på varandra. Johannes Brost
och jag har sprungit på varandra några gånger men annars umgås jag inte
sy mycket med någon faktiskt. Vi ses ibland, vi hör av oss på Facebook
också ibland men vi umgås inte så mycket. Bert-Åke Varg har jag också
sprungit på.
Hade du någon favoritkaraktär bortsett från dina egna karaktärer?
Jag gillar ju Uno och alltså
Johannes, gillade jag jättemycket. De var roliga.
Hur tyckte du om Bengtsson då?
Ja, Bengtson gillade jag också. Men det är konstigt för man gillar
de elaka personerna och henne tyckte jag om jättemycket.
Visste du att Uno Kronkvist hette Uno
Kronstedt i de första 30 avsnitten?
Det hade jag ingen aning om. Är det sant?
Ja, det är det. Jag kan berätta anledningen.
Jag läste om det på nätet ganska nyligen. Det var så att när de hade
skrivit manus åt de första avsnitten så hette den karaktären Kronstedt i
efternamn och sedan efter några avsnitt så visade det sig att det var,
jag vet inte om han var åklagare eller domare eller någonting, så då
hotade han SVT med att om de inte byter namn på karaktären då skulle han
stämma dem.
Jaha, Är det sant. Vad roligt, det
hade jag ingen aning om.
Visste du om att jag var med i ett avsnitt innan.
Nej.
Det är också en sådan
Rederiet-kuriosa. Jag var där som en roll som inte var kaptensrollen
utan jag spelade en mamma som tog ett barn i ett avsnitt innan jag blev
kapten. Det var några år innan.
Hur tror du att stödet för Rederiet hade varit
om det hade gått idag?
Jag tror att den hade haft svårt för att överleva. Det vet man ju inte
men jag tror det. Det är omöjligt att säga men jag tänker att det är
sådana otroligt med en massa kanaler som har mycket serier och så, så
det kan nog vara mycket svårt.
|
Skådespelare: |
Karin Bergquist |
|
Karaktär: |
Katja (arrangerad flirt med Joker) |
Medverkade: |
Avsnitt
304 - 305 – 306 (Säsong 19) |
Intervju: |
Stockholm, september 2016 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Hur var det att spela Katja i Rederiet?
Ja det var så länge sedan! Jag minns knappt hur det var. Jag
träffade Johannes Brost på en föreställning och då sa jag: Hej,
kommer du ihåg mig? Han sa: Nej. Det var ju en sådan liten roll och
så längesedan. Det var jag som försökte förföra dig i Rederiet, sa
jag, och han sa: Det kommer jag inte ihåg.
Såg du själv mycket på Rederiet när det gick?
Nej det gjorde jag aldrig. Nej, jag var inte så mycket för att titta
på de där såporna faktiskt. Jag såg på Dynasty istället fast det var
lite tidigare då och Dallas och de här. Sedan de svenska tror jag
att jag inte följde särskilt mycket.
|
Skådespelare: |
Katharina
Cohen |
|
Karaktär: |
Jenny Olsson |
Medverkade: |
Avsnitt
310 - 314 (Säsong 20) |
Intervju: |
Stockholm, augusti 2016 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Hur var det att spela Jenny Olsson i Rederiet?
Jag tyckte att det var svårt för vi skulle göra det så fort. När
man gjorde Glappet, då fick vi göra så många omtagningar tills
regissören tyckte att det var bra, men i Rederiet så skulle vi bli
klara så fort för vi hade inte så mycket tid, så då tyckte jag att
det var svårt att skynda på, men det var ju bra att lära asig det.
Såg du själv mycket på
Rederiet när det gick?
Nej jag missade det. Jag var lite i fel ålder. Jag var inte hemma så
mycket då och tittade på TV, men jag visste om vad det var och att det
gick och så där, och jag var hemskt nöjd med att jag fick vara med
precis i slutet. Jag tyckte att det var roligt. Har du tittat på
Rederiet?
Jag var lite för ung när det började, jag var sju år då. Men från
mitten, runt 1996/1997, när jag var över tio och började känna mig mogen
för att förstå handlingen, då började jag kolla lite då och då. De tre,
fyra sista säsongerna kollade jag frekvent, då kollade jag nästan varje
torsdag. Då skulle jag alltid vara hemma på torsdagskvällar, och var
inte jag det så bad jag familjen att spela in på videokassett så jag
kunde se det senare.
Ja det är roligt med videokassett, för det var en så bra
TV-tittarålder, men jag var 23, jag hade precis börjat scenskolan där,
så jag var aldrig hemma och tittade på TV. Jag var alltid ute och sprang
och gick i skolan och skulle umgås med kompisar, så jag missade det där.
Jag vet att det är några som har tittat i efterhand, för man kan ju
titta på allting sedan och det var roligt sa de, att det var spännande,
när någon hade gjort och så åkte kameran in. Det var roligt, och jag
kommer ihåg att de skulle göra en sådan här inåkning på mig, och då sa
de till mig: Nu åker det här barnet jag skulle ta hand om iväg och du
ska titta oroligt och ledset och vi ska göra en inåkning på dig, och jag
kommer ihåg att det var så svårt att liksom titta så där oroligt och
ledset länge för det var så svårt att liksom hålla uppe det utan att
börja skratta eller att det blev konstigt.
|
Skådespelare: |
Krister
Henriksson |
|
Karaktär: |
Björn Lindman |
Medverkade: |
Avsnitt
1 - 20, 300, 307 - 317 (Säsong 1 - 2 och 19
- 20) |
Intervju: |
Telefonintervju, 2015 |
Foto: |
Frankie Fouganthin, Wikimedia Commons |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Hur tyckte du det var att spela rollen som Björn Lindman i Rederiet?
Jo men det tyckte jag nog var väldigt kul. Alltså jag var ju väldigt
ung då, jag har glömt den där rollen. Jag bara kommer ihåg den där
sura mustaschen jag var tvungen att ha, det var inte så roligt, men
det var ju den första såpoperan som gjordes. Jag tyckte nog att det
var väldigt kul att gå dit och göra det där, men det var ju så kort
så jag har glömt.
|
Skådespelare: |
Minna Treutiger |
|
Karaktär: |
Tilda Lyksell |
Medverkade: |
Avsnitt
287-296 (Säsong 18-19) |
Intervju: |
Telefonintervju, 2009 |
Foto: |
Privat |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Hur var det att spela kökschefen Tilda i Rederiet?
Det var jätteroligt. Dom hade ju hållit på jätte länge så jag
trodde att alla skulle vara trötta på det hela. Men de var så
otroligt trevliga och snälla. Det var som att komma in i en helt ny
värld, i en Rederiet-värld.
Du
spelade mot Ola Forssmed. Hur tyckte du att han var rent
nyfiket?
Han var också jättebra, proffsig, generös och trevlig.
Han var en enormt positiv kille.
|
Skådespelare: |
Niklas Falk |
|
Karaktär: |
Testamentsexekutor |
Medverkade: |
Avsnitt
296 och 298 (Säsong 19) |
Intervju: |
Stockholm, februari 2010 |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Eftersom Niklas Falk haft ett stort antal småroller hade jag
vid intervjutillfället glömt bort att han medverkat i
Rederiet, och därför ställde jag inga
frågor om Rederiet.
|
Skådespelare: |
Patrik Bergner |
|
Karaktär: |
Nikolaj Remlund |
Medverkade: |
Avsnitt
172 – 312 och 318 (Säsong 12-20) |
Intervju: |
Telefonintervju, 2009 |
Foto: |
Carl-Johan Söder (från SVT Foto) |
|
Till intervjun |
Till
sidans topp |
Vilken av
dina roller har varit mest betydelsefull för dig att spela?
Jag har haft många bra roller, men de flesta har varit på
teaterscen. De flesta skådespelare i Sverige spelar oftast teater
och får ett extraknäck så där på film. Jag kan säga så här att det
var extremt roligt att spela Nikolaj. Det var ett fantastiskt kul
gäng. Från början trodde jag att det skulle vara en ganska dålig
grej att spela i Rederiet, det verkade inget vidare rent
konstnärligt. Men när jag frågat mina kollegor på teatern om jag
borde ta jobbet, så sade alla JA. Och när jag väl börjat där så
insåg jag att det inte alls var dåligt. Det var helt enkelt en
speciell genre. Det var förstås ingen långfilm, det var inte konst
på det sättet, utan en serie som Rederiet är helt baserad på
handling och man ska som tittare kunna hoppa in i serien när som
helst och ändå hänga med. Vilket är en konst i sig. Det var inte den
ultimata ljussättningen på samtliga scener som i
långfilmssammanhang, ibland hann man inte diskutera så mycket kring
karaktärens känsloliv eller utveckling. Men arbetet som sådant,
själva skådespeleriet, tycker jag var identiskt med vad jag har
gjort på andra TV-produktioner eller långfilmer. Dessutom var det
ett sjukt kul gäng att få jobba ihop med, alltifrån regissörerna
och skådespelarkollegorna till manusförfattarna och producenterna.
Så det var en läxa som jag lärde mig, att inte vara fördomsfull. Det
har jag försökt bära med mig sen dess. Det är ingen
konstartstävling, ingen konstnär är betydelsefullare än någon annan.
Happening- eller performanceartist, eller mimare eller dansare eller
barnteaterskådespelare eller filmstjärna eller fast anställd sedan
tjugo år på Dramaten... Alla strävar efter samma sak: att berätta
något man upplever som viktigt för en publik.
Är
du så bra på datorer i verkligheten som du var i Rederiet?
Absolut inte, jag kan knappt hjälpa min dotter med ett
dataspel. Nej nej, det där var bara att sätta fingrarna på
tangentbordet. Tryck det här och det här så ser det bra ut.
Du
pratade ryska med en som följde efter dig på Freja, kan du
ryska på riktigt?
Nej, det var bara några repliker.
|
Skådespelare: |
Per Graffman |
|
Karaktär: |
Joe Gardner (som till en börja utgav sig för att
vara Peter Henson) |
Medverkade: |
Avsnitt
241 - 285, och 300 (Säsong 16 - 19) |
Intervju: |
E-postintervju, 2009 |
Foto: |
Privat |
|
Till
intervjun |
Till
sidans topp |
Hur var det att spela Joe Gardner i
Rederiet?
Själva inspelningen var ganska stressig. Sen var det intressant
att se vilka starka reaktioner Rederiet väckte hos publiken, som ju
var enormt stor. |